Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
21 mai 2013 2 21 /05 /mai /2013 06:05

HJC.jpg Herman J. Claeys

Heeft Marc Tiefenthal is zich bekeerd tot spiritistische praktijken? Op 19 mei publiceerde hij een 'Open brief van Herman J. Claeys aan zijn vrienden en oud-medestanders', waarin onder meer te lezen staat:

Eerlijk gezegd had ik liever dat er in den Hopsack een barkruk naar mij werd genoemd of dat er in Ruigoord een bank in de kerk naar mij werd genoemd dan dat er een prijs op mijn lijk wordt uitgeschreven. Prijzen zijn de laatste zaken waar ik aan zou denken. […] Vandaar dat ik hier enkel kan decreteren dat er geen prijs bestaat en mag bestaan naar mij genoemd. […] U zult zich allicht afvragen waarom ik den Tiefenthal als medium gebruik. Hij vraagt zich dat overigens ook af, zij het in mindere mate. Wel dat doet er niet toe want dat zou allicht weer concurrentie en nijd met zich brengen.

*

Ik ben de enige niet om mij inderdaad af te vragen waarom Thiefenthal als medium gebruikt werd. Of misbruikt?

Uit de levensloop van de beroemdste mediums blijkt voldoende hoezeer zij blootgesteld waren aan de invloed van dolende en dwalende geesten en andere speelse of kwaadwillige lagere entiteiten (dit ter attentie van de 'believers'). Sceptische vorsers en waarnemers wijzen erop dat de boodschappen van mediums niets meer zijn dan de projectie van eigen (waan)denkbeelden.

Wat er ook van zij, Herman J. Claeys heeft bij herhaling expressis verbis tegenover zijn medestanders van De Muzeval verklaard dat het zijn uitdrukkelijke wens was dat na zijn naderend einde een naar hem vernoemde prijs in het leven zou geroepen worden. Ondanks beperkte financiële middelen heeft de vzw Pipelines de laatste wil van Herman voorbeeldig nageleefd.

'Concurrentie' en 'nijd'? Van wie dan wel?

Guido-Lauwaert.jpg

Guido Lauwaert

Na lezing van de hier gepubliceerde column 'Rekkerkwekken' van Guido Lauwaert, luidde het oordeel van Tiefenthal kort en bondig: Vroeger zou dat bladvulling hebben geheten, nu dus beeldvulling maar bovenal worstvulling.

De taalbank van de Taalunie (16 mei) oordeelt er geheel anders over:

Alliteratie, assonantie, het depreciërende woorddeel kwekken  – het zit allemaal in rekkerkwekken, dat Lauwaert tussen neus en lippen door ook maar meteen nomineert voor de Woord van het Jaar-verkiezing later dit jaar. Van ons mag hij.

Henri-Floris JESPERS

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche