Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
7 février 2011 1 07 /02 /février /2011 17:36

 

Te koop à 75 € bij Boekhandel Demian: twaalf foto's van Paule Pia in contactafdruk uit een sessie waarin Monika van Paemel naakt poseert voor de omslag van haar roman De confrontatie ('s-Gravenhage / Rotterdam, Nijgh & Van Ditmar, 1974). De twaalf beelden zijn variaties op het uiteindelijk gekozen beeld. Bij het contactvel wordt een exemplaar van de roman bijgevoegd.

Van Paemel over de fotosessie in een interview met Willem M. Roggeman (Beroepsgeheim 6, Antwerpen, Paradox Pers, 1996):


'Het schrijven heeft voor jou slechts zin als een zich naakt en kwetsbaar opstellen, een opmaken van een balans. Heb je dit ook bedoeld met die naaktfoto op de omslag van ‘De confrontatie’?
- Dat is veel eenvoudiger gegaan. Ik heb je al verteld dat ik eerst een titel en een omslag heb voor ik aan een boek begin. In ‘De confrontatie’ gaat het ook om de wereld achter de spiegel, denk even aan ‘Alice in wonderland’, de achterkant van de dingen waar de verhoudingen omkeerbaar zijn, maar ook het beeld in de spiegel, het tegenbeeld, en de ontdubbeling, een vrouw die tegelijk Zoë en Mirjam en de schrijfster is. De fotografe Paule Pia was aan een reeks foto's bezig met als thema ‘de schilder en zijn atelier’, en in dat atelier poseerde dan de vrouw of het liefje van de schilder. Pia wist in Mechelen een atelier en wilde mij daarin fotograferen. Toen ik het decor zag wist ik meteen: dat is de kamer uit ‘De confrontatie’. Een akelige bijzonderheid was dat de schilder net was overleden, zijn schilderijen waren niet zo bijzonder, maar het decor van zijn huis en atelier vormde zijn eigenlijke oeuvre, door dat vast te leggen bleef het bestaan. De foto is snel gemaakt, en in de spiegel genomen. Ik had er geen moeite mee, terwijl ik gewoonlijk de pest heb aan fotografen en een hekel aan poseren. Pia heeft me daar nog mee geplaagd, of ik soms bang was dat mijn ziel in het fototoestel zou verdwijnen? Een gezicht dat ben ik, maar die naakte vrouw kan eigenlijk elke vrouw zijn, en dat is ook het opzet van het boek.'

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche