Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
26 juin 2010 6 26 /06 /juin /2010 19:48

Vooral het feit dat het gerecht ook binnenviel  bij  de commissie-Adriaenssens, die gevallen van seksueel misbruik binnen de Kerk onderzoekt, roept bij velen vragen op. Het parket garandeert alvast dat de privacy van de slachtoffers niet zal geschonden worden. Daar gaat Willem Debeuckelaere, voorzitter van de privacycommissie, mee akkoord.

"Het gerecht heeft een heleboel zaken in huis om precies die privacy van die slachtoffers te beschermen", aldus Debeuckelaere. Hij begrijpt de reactie van Peter Adriaenssens niet. "Misschien te begrijpen in een eerste reactie van schok na een huiszoeking. Maar toch zeer merkwaardig", voegt hij er aan toe.

De directeur van Child Focus, Kristine Kloeck, stelt zich wel vragen bij de actie. Haar organisatie krijgt ook soms te maken met onderzoeksdaden van het gerecht. Als dat zorgvuldig en correct gebeurt, is er geen probleem. Maar was dat wel zo bij de huiszoeking donderdag? "Ik vraag mij af of het nu echt noodzakelijk was om al die dossiers mee te nemen. Ik denk dat hier het evenwicht tussen een justitiele benadering en een welzijnsgerichte benadering tochwel doorbroken is", aldus Kloeck.

(Bron: VRT)

Beslist te lezen (en te bekijken):

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/100626_huiszoeking_zaterdag

*

Het gerecht heeft een heleboel zaken in huis om de privacy te beschermen”.

Lekken bij “het gerecht” of de politiediensten? Neen, nooit, never, jamais! Dat weet toch iedereen die de voorbije jaren de actualiteit heeft gevolgd...

Ik ben het volkomen, maar dan ook volkomen eens met mijn vriend Piet Teigeler, die mij meldt: “Ik ben antiklerikaal, maar de actie van het parket is er ver over.”

Nu is het wachten op de eerste lekken in de gretige media.

Henri-Floris JESPERS

 

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche