Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
22 juillet 2014 2 22 /07 /juillet /2014 23:38

 

saint-r-my.jpg

Saint-Rémy

(20 juli) Op vraag van Dirk Maeyens ging ik louter als vriendendienst een bibliotheek van ik schat zo'n 20.000 titels summier expertiseren, de degelijke bibliotheek van een intelligente  lezer, niet van een verzamelaar... Als dank mocht ik een boek kiezen. Mijn oog viel op Moderne kunst en ontaarding  (Kampen, J. H. Kok, 1926) van Seerp Anema (1875-1961), een essay in de voetsporen van Max Nordau en Oswald Spengler.

Thuisgekomen had ik nog net de tijd om te douchen (ja, oude bibliotheken en stof...) en mij nog even te concentreren op mijn “college”. Na een uiteenzetting van zowat 45 minuten volgde een nabespreking van meer dan een uurtje, waaruit bleek dat het onderzoek van WS toch wel merkwaardige lacunes vertoont... Achteraf ging ik op bed lezen, in gezelschap van o.m. Seerp Anema (en, uiteraard, van Chica...).

(21 juli) Voortgewerkt aan de klassering van mijn foto-archief. Hier alvast een geposeerd portet van Saint-Rémy. De door hem gesigneerde foto dateert van 24 juni 1979 (Saint-Rémy overleed kort daarop, op 21 augustus).

In 1981 publiceerde Renaat Ramon in de Bibliotheek van de Westvlaamse letteren (VWS-Cahiers) een verhelderend essay over de in alle opzichten merkwaardige Saint-Rémy, alias Rémy de Muynck (1913-1979). Jan Lampo verwerkte de in het Letterenhuis bewaarde archivalia en destilleerde daar voor Zuurvrij een overzichtsbijdrage uit over Saint-Rémy's leven en werk als schrijver, vertaler, schilder, uitgever en boekhandelaar.

Henri-Floris JESPERS

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche