Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
16 décembre 2012 7 16 /12 /décembre /2012 13:44

 

BallustradaCOVER.jpg

Cover: Torma Cauli

Een paar dagen geleden viel de jongste aflevering van Ballustrada in de bus, een literair tijdschrift voor het Nederlandse taalgebied, ontstaan en volwassen geworden in Zeeland. De redactie bestaat uit: André van der Veeke, Johan Everaers en Jan J.B. Kuipers.
Twee keer per jaar verschijnt er een uitgave van minstens honderd pagina’s. Ballustrada wil een podium bieden aan jonge schrijvers, aan minder bekende auteurs met verrassende kwaliteiten en aan een kring van bekende auteurs die zich verbonden weet met het periodiek. Karakter: onafhankelijk, dus zeg maar dwars.

De in het oog springende reeks 'Laaglandse Poëzie' biedt telkens een inkijk in de poëzie van een groep dichters die zich op grond van leeftijd, opvattingen of geografie onderscheidt. En dat steeds met een verklarende inleiding van een gastredacteur.

In de jongste aflevering is Hendrik Carette (°1946) te gast als redacteur van de veertiende aflevering van 'Laaglandse poëzie'. Carette heeft al altijd iets gehad met Zeeland. Hij dacht dus eerst een aantal gedichten van Vlaamse dichters te bundelen en te presenteren die een Zeeuwse connotatie vertonen. Uiteindelijk koos hij “voor een tiental gedichten van mijn geliefde dichters die in Nederland ten onrechte vergeten of onbekend zijn gebleven”.

Tot mijn verbazing verkeer ik daar in het gezelschap van eerbiedwaardige klassiekers als Michiel de Swaen, Hugo Verriest en Arnold Sauwen, maar eveneens van inderdaad al te zeer ondergewaardeerde dichters als Herwig Verleyen en Frans Deschoemaeker.

Of Hubert van Herreweghen “onbekend is gebleven” laat ik voor rekening van Carette. Hoe dan ook, ik voel mij vereerd in zijn gezelschap te mogen vertoeven.

Dat geldt ook voor Renaat Ramon, die ik niet alleen bijzonder waardeer als (visueel) dichter en erudiete, schrandere essayist maar ook als begenadigde constructieve beeldenmaker.

Ik moet bekennen dat de Zuid-Afrikaanse dichteres Wilma Stockenström (°1933) mij onbekend was. Dankzij Hendrik Carette heb ik die leemte nu aangevuld.

Benno Barnard sluit die eigenzinnige bloemlezing af.

Uit mijn bundel De tijd van een vreemdeling (Antwerpen, Contramine, 1976) koos Carette een gedicht waar ik nog altijd achter sta. Uit bescheidenheid moet ik u echter het treffende commentaar van Hendrik onthouden.

*

Ballustrada herbergt ook “Art for the millions”, een mail art project van Ko de Jonge, waar o.m. mijn vriend Luc Fierens aan meewerkte. De omslag werd dan ook geïllustreerd door twee tenoren: de voorzijde door Torma Cauli (Hongarije), de achterzijde door Keith Bates (UK).

De uitgave van Ballustrada is mede mogelijk gemaakt dank zij een bijdrage van de Provincie Zeeland.

Henri-Floris JESPERS

BallustradaTWEE.jpg

Cover: Keith Bates

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche