Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
13 décembre 2014 6 13 /12 /décembre /2014 19:50

 

Hans-Mellendijk.jpg

De eerste gedachte bij de onbewoond eilandkwestie is tropisch getint. Schuld hieraan zijn de klassieke eilandcartoons met wuivende palmbomen. Om ver weg te suggereren. Er klinkt exotisch getinte muziek door Ry Cooder uitgebracht, The Gabby Pahinui Hawaiian Band. Dan volgt al snel meer heimwee opwekkende muziek: I Want Youdoor Elvis Costello, Ne me quitte pas van Jacques Brel. Tot ik heel slim ‘out of the box’ denk aan de geweldige thema verzamelingen van Vic van de Reijt. Surivlaams! in het bijzonder. Liedkunst uit het Surivlaamse wereldrijk dat zich uitstrekt van Zanderij tot Zaventem. Gerrit Krol memoreerde al eens dat België hem zo deed denken aan Zuid-Amerika, o.a. het stukje zand tussen het erf en de straatweg. De voertaal op de 60 nummers is Nederlands maar ook weer niet. Ik vul de 3cd-box stiekem aan met een zelf gebrande schijf met Nedersaksisch en ander ontroerend streektaalgoed zoals Daniël Lohues, Ede Staal, Hans Keuper, Boh Foi Toch, Old Ni-js, Rowwen Hèze, Gerard van Maasakkers. Zo de muziek is geregeld. Bij film komen eerst Im Lauf der Zeit van Wim Wenders en The Last Picture Show van Peter Bogdanovich naar boven drijven.

Hans-Mellendijk-3.jpg

De eerste wissel ik toch maar in voor een box met alle Heimat-films van Edgar Reitz, dan zijn we met de proloog (Die andere Heimat) weer mooi bij de Zuid-Amerikaanse droom terecht gekomen. Als enige roman neem ik Verwoest Arcadië mee van streekgenoot Gerrit Komrij.

Hans-Mellendijk-4.png

De dorst naar poëzie zal met het verzamelde werk Dichter van Remco Campert gelaafd worden, afgewisseld met de meegesmokkelde verzamelde gedichten van H.H. ter Balkt: Hee hoor mij Ho simultaan op de brandtorens.

Hans-Mellendijk-2.png

De beeldende kunst kan niet mee, te zwaar om mee te zeulen en niet bestand tegen de wisselende temperaturen en zilte nattigheid. Panamarenko Universum de catalogus bij de gelijknamige tentoonstelling biedt echter uitkomst. Het kloeke werk dat zich laat lezen als een spannend jongensboek geeft genoeg inspiratie. Indachtig de beschreven werken kan ik zelfs vluchtpogingen via zee of lucht ondernemen. Of anders met gejut aangespoeld koperdraad me toegang verschaffen tot de ether. Dan is alle informatie sowieso weer beschikbaar en kan ik eigenlijk alle hier eerder benoemde werken thuis laten.

Hans Mellendijk, Varsseveld


P.S. Mocht ik onverhoeds stranden in de poolstreken dan wissel ik Vics verzameling in voor Gaaphonger. De overwintering van Willem Barentsz op Nova Zembla in brasspunk uitgevoerd zoals alleen De Kift dat kan.

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche