Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
24 décembre 2010 5 24 /12 /décembre /2010 08:52

 

GirerikJ.jpg

Gisteren viel het winternummer van Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift in de bus. Paul Joostens overleed vijftig jaar geleden. De redactie vond het jammer dat niemand daar aandacht aan besteedde, deed een beroep op Alain Germoz en Henri-Floris Jespers en koos als voorplat het schilderij L'Ensorceleuse – Marlène Dietrich (1945, olie op doek, 100 x 100) van Joostens.

Alain Germoz, die Joostens zeventig jaar geleden leerde kennen, getuigt in 'Herinnering aan Paul Joostens' (pp. 6-7):

Onmiddellijk voelde ik de contrasten en wist dat hij nooit precies was zoals hij zich voordeed. Hij kon heel vriendelijk zijn, heel mechant, nijdig, sarcastisch, aardig, lief, vals, hypocriet, en zo meer. Wellicht zijn de meeste mensen in zekere mate met hetzelfde belast, doch nooit is die complexiteit zo hevig en op zo een soms duivelse manier bij mij overgekomen.

Paul Joostens schreef verschrikkelijke dingen over Jan en alleman en desgevallend het tegenovergestelde naargelang de gebeurtenissen [...] in brieven of in zijn dagboek. In een heel persoonlijke taal wat geest en stijl betreft […]. Al was het bij Joostens vooral in het Frans, toch was het soms doorspekt met Vlaams of Antwerps en met uitdrukkingen van eigen maaksel.

In de loop der jaren heb ik in het Bulletin de la Fondation ça ira meerdere bijdragen gepubliceerd over Joostens in de jaren veertig en vijftig. Nu ging mijn aandacht naar de jaren twintig: 'Paul Joostens: geen toom, geen wet, 'wel' ik & kunst is luxe...' (pp. 8-21).

Joostens schreef in 1926 aan zijn vriend Jos. Leonard dat zijn artistieke carrière in 1923 afgesloten was en dat hij zichzelf sedertdien overleefde. « Tout est couru et il ne sert plus de courir car on part toujours en retard. »Zowat een halfjaar later slaakte hij echter een vreugdekreet:

Poupoule fait de la peinture (…). Son seul modèle et père nourricier est le grand et unique Memling. (…) Chaque jour mes yeux baignent la Pureté des Primitifs au soleil nègre. (…)  Peinture = Plénitude absolue.”

De crisis was overwonnen, de gotiek zou Joostens nooit meer loslaten.

Guy Commerman vertaalde de 'Ode à Paul Joostens' (pp. 25-28) van de schandelijk doodgezwegen dichter Étienne Schoonhoven, aan wie Marc Zwijsen een beknopte bio-bibliografische notitie wijdt.

*

Signaleren we verder proza van de doorgewinterde romancière Nicole Verschoore (vertaald door Guy Commerman) en van debutant Jan Sonneveld.

Frans Boenders vertaalde zendichters over de dood (uit de Engelse versie van Yoel Hoffmanns Japanese Death Poems, Tokyo, 1986) en brengt zuinige maar niet minder savante kwatrijnen, 'Japanse beelden', waaronder het suggestieve gedicht 'Mishima Yukio'. Ook Francis de Preter komt regelmatig aan bod in Gierik – en terecht. Nu is hij aanwezig met enkele gedichten uit zijn pas verschenen bundel Langs wegen en omwegen (waarover meer in een volgende aflevering). Joris Ivens vertaalde gekke gedichten van Patrick Galvin (°1927), een Ierse dichter uit Cork die in 2003 getroffen werd door een ernstige beroerte maar nog altijd poëzie schrijft.

Hier leven alleen gekken

Die spiegels tegen de muur schilderen

En tekeer gaan tegen hun eigen spiegelbeeld.

Van Lukas de Vos wordt een recensie van Frank Pollux' Het Gelijk van Heisenberg opgenomen, op 31 maart 2010 al verschenen in Knack.Boekenburen. Jos Oostvogels breit wat zuurzoet commentaar bij Een vage buitenlander, terug naar Engeland van Benno Barnard, “ten onzent tegenwoordig meer in het nieuws dan de BB die met Et Dieu créa la femme bekendheid verwierf”... (Tussen haakjes, anekdote wordt met 'k' gespeld.)

Ik ben benieuwd naar de eerstkomende aflevering van Gierik die zal gaan over “literatuur, collaboratie, verzet, solidariteit in Antwerpen tijdens wereldoorlog II”.

Waarom maak ik toch zoveel woorden vuil aan een tijdschrift dat door het Vlaams Fonds voor de Letteren niet eens één euro toelage waardig wordt geacht...?

Henri-Floris JESPERS

Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift 109, 28ste jg., nr. 4, winter 2010, 76 p., ill., 7 € (buitenland: 11 €).

Redactiesecretaris: Guy Commerman, Kruishofstraat 144/98, 2020 Antwerpen.

Abonnement: 25 € per jaargang (4 nummers), inclusief portokosten. Europese Unie: 35 €.

Betaling: België: rekening 068-2237695-29 van Gierik & NVT. Buitenland: IBAN BE26-0682-2376-9529

BIC-code GKCC BE BB

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche