Van 23 januari tot 16 maart exposeert Jan Scheirs in Galerie SansVoix te Leipzig. Voor de vernissage werd een bijzondere shuttle-dienst Berlijn-Leipzig-Berlijn georganiseerd. De tekst van de royaal uitgegeven catalogus werd geschreven door Henri-Floris Jespers.
Hier wordt alvast de vertaling gepubliceerd van het woord vooraf van curator Pier Vegner Tosta.
*
Entertainment gaat over hoe de dingen zouden moeten zijn. Kunst gaat over hoe de dingen daadwerkelijk zijn."
Roger Ebert, Pulitzer Prize voor Criticism
De intentie om de tentoonstelling van de Belgische kunstenaar Jan Scheirs te presenteren in de Sanvoix Gallery in Leipzig is een van onze grootste ambities geweest. De tentoonstelling Mythisch Burlesque Kabarett zal u kennis laten maken met het oeuvre van de kunstenaar zoals u het nooit eerder zag; in een waardige en majestueuze omgeving met het ultieme doel de visie van grondlegger Fabian Kalh volledig tot zijn recht te laten komen; het uitstralen van voortreffelijkheid, wat van uiterst belang is in de artistieke cultuur van "Leipzig en Europa."
Europa kwam langzaam in de ban van het cabaret, dat zijn oorsprong vond in het 19de-eeuwse Parijs; na verloop van tijd nam het meerdere vormen aan, waaronder komedie, burleske en sociaal-politieke satire, vooral met “entertainment“ als het doel. In Nederland en Vlaanderen werd cabaret ook wel als 'kleinkunst' bestempeld. Vandaag de dag bloeit cabaret door heel Europa maar het behoudt nog steeds zijn highlights in een heel specifieke Zeitgeist.
Zoals Ebert suggereert hebben entertainment en kunst verschillende functies; “hoe de dingen zouden moeten zijn en hoe de dingen daadwerkelijk zijn" wordt veelal bepaald door de manier waarop dingen waren. Jan Scheirs’ oeuvre brengt onbeschaamd verleden en heden samen, maar laat de toekomst haar eigen vragen en antwoorden zoeken, waardoor de zogenaamde ‘kleine’ kunst wordt getransformeerd in de grote kunst van het schilderen.
Op het eerste gezicht voelt de kijker zich aangetrokken door Jan Scheirs’ affiniteit met de Vlaamse picturale traditie en zijn reactie op expressionistische beginselen, maar hoe langer men kijkt, hoe meer wordt men verleid door de betoverende kleurenen de rijkdom van symbolische elementen.
Scheirs' verhaal is niet lineair of conventioneel bedoeld, er worden nieuwe verbanden samengevoegd in meerdere lagen; een geheimzinnig scenario kan ineens vertrouwde elementen presenteren en treurige spot maakt ruimte voor verheffende humor en dramatische vertoningen van ironie.
Verder in deze catalogus beschrijft de Belgische essayist, criticus en literatuurhistoricus Henri-Floris Jespers enkele details uit de werken van Jan Scheirs, die zijn gepresenteerd in deze tentoonstelling.
Hierbij wil ik graag iedereen danken die heeft bijgedragen aan deze succesvolle tentoonstelling. Speciale dank gaat uit naar het productieteam en onze supporters en sponsors.
Pier Vegner Tosta.