Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
20 février 2012 1 20 /02 /février /2012 08:00

 

Overzicht20.jpg

Het Overzicht, nr. 20, januari 1924

De Antwerpse avant-garde van de jaren twintig mocht de jongste twintig jaar (m.i. terecht) bogen op heel wat belangstelling van de dominante academische wereld die, ja..., meestal hopeloos achternahinkt – dit even terzijde.

Het herlezen van de Herinneringen  van Avermaete (zie mijn  vorige blogs) confronteert mij eens te meer met met een merkwaardige discrepantie.

Sinds de publicatie van o.m. Gerrit Borgers' Paul van Ostaijen. Een documentatie  (Den Haag, Bert Bakker, 1971), Antwerp, the new spring  (Antwerpen, Ortelius MIM, 1991) en van Les Avant-gardes littéraires en Belgique, een bundel  opstellen onder de directie van Jean Weisgerber (Bruxelles, Labor, 1991), kwam de Antwerpse avant-garde prominent aan bod. Daarbij werd  echter de destijds 'olympische onverschilligheid' van het publiek (scripsit terecht Avermaete) totaal geïgnoreerd. Het wordt dus hoogtijd de aandacht te vestigen op wat destijds dominant was. Het onderzoek wordt immers al te zeer geconcentreerd op wat nu, met de nodige afstand, relevant blijkt, maar destijds in feite als marginaal zoniet als totaal irrelevant of zelfs gedegenereerd afgewezen en (soms heftig) bestreden werd. Wie de recente publicaties over de jaren twintig leest wordt aldus geconfronteerd met een volledig vervalst beeld van de droevige realiteit ('les terrifiants pépiens de la réalté', om Jacques Prévert even te citeren).

Soit.

*

Anno 1954 was Avermaete zich ook kennelijk niet meteen bewust van het historische belang van een tijdschrift als Het Overzicht :

Verder verscheen nog te Antwerpen in 1921, Het Overzicht onder leiding van Fernant Berckelaers en Geert Pijnenburg, internationalistisch en zeer modernistisch getint. Het heeft slechts een kortstondig bestaan gekend. De graphicus die hier het hoge woord voerde was Jozef Peeters, de man waar we 't mee aan de stok kregen in het Syndicaat voor kunstenaars en die toen dacht dat Lumière financieel een 'zaak' was ! Met de twee literaire leiders ben ik nooit in contact geweest. Fernant Berckelaers was ook dichter en publiceerde futuristische verzen onder de deknaam: Michel Seuphor. Later is hij naar Parijs getrokken en, af en toe, is er onder dezelfde deknaam, wel iets van zijn hand verschenen, in het frans ditmaal. Geert Pijnenburg dichtte ook 'n poos onder de deknaam van Geert Grub. Later is hij een specialist geworden van... de sexuële voorlichting !

Anderzijds schat hij zeer precies het belang in van tijdschriften als  Vlaamsche Arbeid  (Jozef Muls) en La  Renaissance d'Occident  (Maurice Gauchez).

Henri-Floris JESPERS

Over de beslist ondergewaardeerde Maurice Gauchez, zie:

Henri-Floris JESPERS, 'Dossier portatif : Maurice Gauchez & Paul Neuhuys', in : Bulletin de la Fondation Ça ira, no.34, juillet 2008, pp. 10-19.

 

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans histoire de la littérature
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche