Renaat Ramon exposeert sculpturen, grafiek en visuele poëzie in X-L-Ent Art Galerie te Oostende. Vernissage op 4 juni om 19 uur. De galerist vraagt wel een seintje voor de aansluitende receptie (051/21 15 48 of jempymail@gmail.com).
Naar aanleiding van de publicatie, vorig jaar, van twee bundels van Ramon, Zichtbare stem en Lingua franca, 13 empirical poems, publiceert Jaak Fontier in de jongste aflevering van Poëziekrant een indringende beschouwing over de dichter-beeldhouwer. Hij stelt daarbij vast:
Dubbeltalenten die schrijven en beeldhouwen, schilderen of tekenen, beoefenen meestal de disciplines van het woord en de beeldende kunsten niet even intensief. Zij munten ook niet in dezelfde mate als uit als schrijver en als beeldend kunstenaar. Renaat Ramon lijkt het juiste evenwicht tussen beide disciplines te hebben gevonden. R + R = Renaat + Ramon = beeldend kunstenaar + dichter = dubbeltalent.
[…]
Over de interactie van beeldende kunst en literatuur, de combinatie van visuele en semantische elementen zijn in de loop van tachtig jaar talloze studies verschenen. Theoretici hebben vele indelingen en namen bedacht: concrete poëzie, visie-poëzie, objectieve poëzie, mechanische poëzie, conceptuele poëzie, intermediaire poëzie. Wat schrijft en beeldt Ramon? Het is van enkele belang: termen en theorieën worden volkomen vergeten door de bezitter en genieter van Zichtbare stem.
Renaat Ramon neemt ook deel aan het Festival Constructivisme in de Art Gallery den Heeck te Hingene-Bornem. Vernissage op 30 mei om 15 uur.
In 1983 publiceerde Jaak Fontier een monografie over Ramon, de beeldhouwer. Hij onderstreept terecht de aan het transcendente grenzende dimensie van het toen al indrukwekkende œuvre van de Bruggeling:
Hoe verder men vordert in de contemplatie van deze tot hun naaktste essentie gereduceerde structuren, hoe meer men zich realiseert dat de relaties van vlakke en lijnen onderling en tot de ruimte de concretisering zijn van een gedachte die, naar het woord van Max Bill, “bis an die Grenzen des Ungeklärten führt”. En weer stuiten wij op de paradox dat wat rationeel berekend leek, zich openbaart als drager van een aan de transcendentie rakend verschijnsel.
Geheel in de traditie van het constructivistisch streven hecht Renaat Ramon een bijzonder belang aan de materialen die hem voor de uitvoering van zijn, werk ten dienste staan. De realisatie van wat hij zelf eens genoemd heeft “mathematische tekeningen in de ruimte” eist smetteloze, “onthechte” materialen zoals staal en brons, arduin en verchroomd metaal, en nu ook plexiglas, van alle materialen, wellicht het minst materiële.
Renaat Ramon maakte inderdaad eerst naam als beeldend kunstenaar. Het programma van de constructieve, al dan niet in de architectuur geïntegreerde sculpturen van Ramon mag dan wortelen in de historische avant-garde, het getuigt altijd van een hardnekkige en eigenzinnige bezinning over de mathematische grondslagen van de zuivere abstractie. Hendrik Carette typeerde hem ooit als “wiskunstenaar”...
(HFJ)
X-L-Ent Gallery, Leopold II-laan 4, Oostende. De tentoonstelling is van 5 tot en met 25 juni dagelijks toegankelijk van 10 tot 17 uur.
Art Gallery den Heeck, Louis de Baerdemaekerstraat 52-54, Hingene-Bornem. Van 1 juni tot 8 augustus is de galerie elke zaterdag en zondag van 14 tot 19 uur open.
Jaak FONTIER, 'Sober en cool. Dubbeltalent', in: Poëziekrant, jg. 34, nr. 2, maart-april 2010, pp. 63-66.
Jaak FONTIER, Ramon, Brussel, Le Décagone, 1983, 141 p.
Over Ramon, zie de blog van 7 januari 2010:
http://mededelingen.over-blog.com/article-renaat-ramon-veelzijdigheid-concentratie-42490054.html
Over poesia visiva: