De laatste tekening van Johan Rham
Op 12 april publiceerde ik een blog over de collectieve tentoonstelling bij de jonge galerie Anversville: http://caira.over-blog.com/article-anversville-alain-germoz-et-ses-scromphales-johan-rham-103303975.html
Ik vestigde niet alleen de aandacht op de meer dan eigenzinnige 'scromphales' van Alain Germoz (pseudoniem van Alain Avermaete, °1920), maar ook op het werk van Johan Rham (pseudoniem van Johan Roosen, 1943-1967).
Alain Germoz, 'Scromphale'
De tentoonstelling loopt tot 27 mei bij Anversville, Contemporary Antiquary, Wolstraat 33 te 2000 Antwerpen. Open van donderdag tot zondag, van 14 tot 18 uur.
*
Via Facebook liet Christian David Rom mij weten dat hij Johan Rham zeer goed gekend heeft. Chris Rom, die ik in de jaren zestig in het artistieke nachtkroegen vaker ontmoette, verzorgde dan later de voortreffelijke Engelse afdeling in de kelder van de Standaardboekhandel.
Ik stelde hem nu meteen voor, enkele herinneringen aan Rham te schrijven. Hij reageerde laconiek:
Ik ben helaas geen schrijver! Eerder nen babbelaar. Het was in die jaren, aldus Chris Rom, dat wij in Comblain-la-Tour voor het eerst free jazz hoorden en, och arme, Adamo uitfloten, die ons door de organisatoren was opgelegd 'om meer volk te trekken'...
Ook Stan Lauryssens klom in zijn pen:
Comblain-la-Tour, dat jaar, ik was daar ook, liftend in de druilerige regen, Roland (de zanger) liep er ook rond, en Johan Rham, met lang sluikhaar, een soort Herman Brusselmans avant la lettre, ik speelde mijn jas kwijt, mijn schoenen, maar van jazz herinner ik me niks, helaas...
Pour 'la petite histoire': Stan Lauryssens deelde mij mee dat hij de ghostwriter was van Paul van Hoeydoncks boek Goden en astronauten (Banana Press, 1972): 'Paul vond mijn tekst zo slecht, dat hijzelf het ding herschreef op basis van mijn versie, met als gevolg een “hybride” of, zoals wij dat vroeger noemden, mossel noch vis.'
HFJ