Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
8 janvier 2012 7 08 /01 /janvier /2012 21:31

Ik herinner me levendig hoezeer ik getroffen werd door de eerste gedichten van Mark van Tongele (°1956), die ik in typoscript las. Kort daarop – zowat een kwart eeuw geleden – hadden we enkele intense gesprekken bij mij thuis, waarbij de te verwachten invloed van nieuwe, elektronische technologieën op de poëtica ruim aan bod kwamen. Het bleek dat we een gemeenschappelijke vriend hadden, Jaak Brouwers. Van Tongele voerde toen al een briefwisseling met Hedwig Speliers, die nu in Poëziekrant aandacht vraagt voor Ademruis (Amsterdam, Atlas, 2011, 64 p.), de jongste bundel van Mark van Tongele (die ik nog niet gelezen heb).

Speliers citeert het vers 'de kunst van het uitblinken in de cultus van het dagdagelijkse'.

Dit is de kern van zijn dichterschap en het lukt hem telkens weer om de banaliteit van het dagdagelijkse te debanaliseren, om het wonder van de epifanie te voltrekken en door zin poëtische spel aan de aardse zwaartekracht te ontsnappen.

De bundel werd niet gethematiseerd of gestructureerd:

Het wonder van het dagdagelijkse moet je van gedicht tot gedicht ervaren. Klank, klankverschuivingen, neologismen, taalvondsten vormen op zich de structurele ruggengraat van zijn bundel waarin hij door zijn leven wandelt.

VanTongele-copie-1.jpg

Het is mij een raadsel waarom de poëzie van Mark van Tongele nog altijd niet echt de aandacht krijgt die hij ten volle verdient, ondanks de publicatie van de verbluffende verzamelbundel Gedichten (Tielt, Lannoo/Atlas, 2005, 437 p.). Die voorbeeldig uitgegeven bundel bevat niet alleen een gedegen voorwoord van Yves T'Sjoen, een bibliografie, maar bovendien ook een nawoord van de dichter.

JanDeRoekFlanders.jpg

In de spraakmakende bloemlezing Hotel New Flandres (Gent, Poëziecentrum, 2008, 752 p.) kreeg kreeg de poëzie van Jan de Roek (1941-1971) eindelijk de aandacht die ze ruimschoots verdient. De nagedachtenis van Jan de Roek leefde vooral zoniet uitsluitend in het geheugen van zijn vrienden. Zowat drie decennia lang kreeg zijn oeuvre haast geen aandacht, laat staan erkenning. Door bloemlezers (ook door zijn vriend Eddy van Vliet, 1942-2002) werd het steevast geïgnoreerd. Het was net of de dichter, roerlozer nog dan onder een grafzerk, voorgoed begraven lag onder de haast vijfhonderd dichtbedrukte bladzijden van zijn postuum verzameld werk. Ook de scherpste en meest vooringenomen critici van Hotel New Flandres – en dat waren er heel wat... – erkenden unaniem dat De Roeks poëzie 'een revelatie' is. Dat was de aanleiding om een literaire avond te organiseren in Het Goudblommeke in papier in Brussel waar, op 4 maart 2009 , Kris Kenis gedichten van Jan de Roek las. Getuigenissen werden gebracht door Frank de Crits, Clara Haesaert, Freddi Smekens, Lucienne Stassaert en Rody Vanrijkel.

Tot besluit van haar herinneringen aan Jan de Roek drukte Lucienne Stassaert de hoop uit 'dat een of andere verlichte uitgever weldra bereid zal zijn om een nieuwe uitgave te verzorgen van zijn verzameld werk'.

Peter Bormans bespreekt Ik ben de overlevende (Brussel, VUBpress, 2011, 240 p., 2 cd's), de pas verschenen bloemlezing uit het werk van Jan de Roek. In de inleiding van Hans Vandevoorde wordt het belang van de dichter stevig beargumenteerd. Over de keuze, het aantekeningenapparaat en de editieverantwoording kan wel wat detailkritiek gevoerd worden, maar dat is bijkomstig. Hoofdzaak is dat het oeuvre van Jan de Roek opnieuw onder de aandacht gebracht wordt. Meer daarover in een volgende papieren- en PDF- van de Mededelingen van het CDR.

*

Hier werd al bij herhaling de aandacht gevestigd op Jan de Roek. Belangstellenden dienen gewoon zijn naam in te tikken in de rubriek 'Recherche' (kolom rechts).

*

In de toppers van Knack.be prijken vier dichters (w.o. Carette en Van Tongele). Het is wel opmerkelijk, aldus criticus Philip Hoorne, dat de gemiddelde leeftijd van de vier dichters boven de 55 ligt. (Cf. de blog van 31 december.) Dat valt nog mee: de gemiddelde leeftijd van de vier levende Vlaamse dichters die ruim aan bod komen in Poëziekrant is... 68 jaar.

Henri-Floris JESPERS

 

Poëziekrant, Het Toreken , Vrijdagmarkt 36, B 9000 Gent.

Abonnement: België: 38 €; Nederland en EU-landen: 44 €; Andere; 60 €.

Rekeningen

België

OBK-Bank: 123-6100457-66

IBAN: BE 07 1236 1004 5766

BIC: OBKBBE99

Nederland

RABOBANK: 10.12.06.232

IBAN: NL 45 RABO 0101 2062 32

BIC: RABONL2U

Los nummer: België: 7 € (exclusief verzendkosten); 10 € (inclusief verzendkosten); Nederland en EU-landen: 12 € (inclusief verzendkosten); Andere landen: 14 € (inclusief verzendkosten).

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche