Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
12 octobre 2009 1 12 /10 /octobre /2009 07:33

Na Paul de Vree was het wachten tot 1987 alvorens de visuele poëzie (in brede zin) in Vlaanderen opnieuw een gedreven gangmaker vond, nl. Luc Fierens.


Luc Fierens: Boom

In april 2008 werd werk van Fierens in Rovereto getoond naar aanleiding van de voorstelling van het tijdschrift ApARTe. Dat gebeurde in het Mart (Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto), waar de zonder meer verbluffende tentoonstelling plaatsgevonden had 'La parola nell'arte. Ricerche d'avanguardia nel '900. Dal futurismo a oggi attraverso le collezioni del Mart'. (1)

Van meet af aan heeft Fierens zijn tijdschrift (Parallel) en zijn publicaties (Postfluxpostbooklets) breed weten te verspreiden, net zoals destijds Theo van Doesburg en H.N. Werkman vaak via ruilabonnementen. Mede daardoor was hij goed ingelicht over de evoluties in de parallelle wereld van visuele disciplines, werd hij geïntroduceerd in het universele, maar niet geïnstitutionaliseerde Eternal Mail Art Network en kon hij als practicus en organisator ook een rol spelen, zoals zijn deelname aan vele internationale tentoonstellingen en evenementen bewijst. (2)

In eigen land werd werk van hem geëxposeerd bij de Verbeke Foundation te Kemzeke en opgenomen in de rondreizende expo 'Jeux de mots, jeux d'images' (Musée Ianchelevici te La Louvière en Sint-Felixpakhuis te Antwerpen).

*

Luc Fierens (°1961) debuteerde met lyrische gedichten en stichtte in 1982 het “tweemaandelijks kreatief tijdschrift” Parallel. Van 1982 tot in 1987 publiceerde hij gedichten in de tijdschriften Appel, Initiatief, De Windroos, Gist en Weirdo's. Tegelijkertijd experimenteerde hij met de interactie tussen gedicht en tekening en legde hij zich toe op collages. Hij verspreidde Lotta poetica in België en werd aldus geconfronteerd met het werk van De Vree, Sarenco, Cavellini, Ray Johnson e.a. Door het contact met het wereldwijde “Art-Mail netwerk” ging hij zich uiteindelijk toeleggen op visuele poëzie. Hij had zijn weg gevonden.

In 1987 ging de publicatie van start van zijn serie POSTFLUXPOSTbooklets, waarvan volledige sets bewaard worden, niet alleen in privécollecties over de gehele wereld, maar ook in op dat gebied toonaangevende openbare collecties en bibliotheken (R. & M. Sackner Archive; MoMa Library; Rare Books Collection, University of Buffalo en MaRT, Trento e Rovereto).

In 2002 organiseerde hij in Galerie C. de Vos te Aalst 'Visual Poetry', een internationale mail-art tentoonstelling waar driehonderd deelnemers uit veertig landen aan deelnamen, waar hij ook werk toonde van pioniers als Carlo Belloli (1922-2003), Julien Blaine (°1942), Guillermo Deisler (1940-1995), Sarenco, Paul de Vree en Emmett Williams (1925-2007).

*

Niet alleen als animator en organisator staat Fierens vandaag aan de spits van de strijdvaardige avant-garde. Het gaat hem immers om relevante communicatie, niet om 'kunst' of om een zoveelste recupereerbare esthetica, zoals terecht aangestipt door Jan de Vree:

Zo bekeken staat voor Luc Fierens niet de materialisatie van kunst tot artefact centraal, maar het leggen van contacten, het uitbouwen van een netwerk, het proces van uitwisselingen: acties met een sociale relevantie. Bijgevolg bestaat de artistieke arbeid van Fierens uit het kritisch ingrijpen in het door de massamedia bepaalde tijdsbeeld, en de structuur, de functie en de manipulatie van diezelfde massamedia ironisch te becommentariëren en waar nodig te ontmaskeren. Uiteindelijk schuilt achter dit idee de hoop dat kunst de maatschappij zou kunnen veranderen. In de vormelijke verwezenlijking schtaplichtig aan het Dadaïsme en het Surrealisme, inhoudelijk verwant aan de visuele poëzie, ideologisch aansluitend bij Fluxus, punk & underground, schakelt hij zich daarbij helemaal in de traditie van de internationale avant-garde in. (3)

In die zin bestendigt Luc Fierens met vernieuw(en)de middelen het engagement van Paul de Vree, Sarenco en Lotta Poetica.

HFJ

Paul de Vree

(1) (Cat.), La parola nell'arte, Genève/Milano, Skira, 2009, 749 p., 80 €

(2) Renaat RAMON, 'De parallellen van Mr. Luce – Luc Fierens, Bellezza Pericolosa en de visuele poëzie', in: Kluger Hans, nr. 1, maart 2009. http://klugerhans.web-log.nl/weblog/2009/03/de-parallellen.html

(3) Jan DE VREE, 'Streams of messages, streams of sciousness', in: Luc Fierens – visual writing re-connected, 2006, p. 8.

Zie: Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift, nr. 104, 27ste jg., nr. 3, herfst 2009 104: Van 'poesia visiva' tot 'poesia totale'. Kritische bijdragen van Henri-Floris Jespers & Luc Fierens.

Anthologie: Pierre Garnier en Seiichi Nikuni, Henri Chopin, Ivo Vroom, Pierre-Albert Birot, Frans Vanderlinde, Hans Clavin, Paul Neuhuys, Luciano Ori, J. F. Bory, Paul de Vree, Clemento Padin, Julian Blaine, Lucia Marcucci, Alain Arias-Misson, Peter Spence, Keischi Nakamura, Niko Vassilakis, Geof Huth, David Baptiste Chirot, Calleja, John Al Bennett, Andrew Topel, Giovanni Fontana, Mike Basinski, Altemus, Lamberto Pignotti, Spatola, Sarenco, Gino Gini, Carla Bertola, Eugenio Miccini.

www.gierik-nvt.be

gierik.nvt@hotmail.com

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans littérature
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche