Overblog
Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
12 mai 2014 1 12 /05 /mai /2014 19:09

 

JanDhaese.jpg

DSCN8245kl.jpg

Gisteren opende Galerie Jan Dhaese – geen familie van de voormalige ingoede maar immer chagrijnige kunstkenner van 't Pallieterke, het weekblad van mensen met een schele blik en scheef karakter - de deuren voor de tentoonstelling A Pantheon van Patrick Conrad [1945]. Een beperkte opkomst, maar elke bezoeker stijlvol en met een verhaal in de groeven van het aangezicht en de handen. Meer naakt was er niet aan te zien door hun kledij, beroemd om stand te houden tot de laatste vezel.

A pantheon toont 38 schilderijen van door hem hoogst gewaardeerde kunstenaars. Schrijvers, filmsterren en twee regisseurs, Fritz Lang en Pier Paolo Pasolini, van wie hij de poëzie, regie, vertelkunst maar niet diens anarchie absorbeerde. Geen oneer. Ook Picasso had zijn favoriete inspirators, onder meer Lucas Cranach, El Greco, Francisco de Goya, Antonis Mor en Diego Velásquez.

ConradVian
Conrad gaat een stapje verder bij het portretteren van zijn heiligen. Hij plaatst ze tegenover gelijkgestemden, aanwezig in de vorm van een schilderij. De tentoonstelling leent er ook zijn ondertitel aan: '38 Portrets in Front of 38 Paintings'. Antonin Artaud in front of een schilderij van Sonia Delaunay. Paul van Ostaijen voor een portret van Jozef Peeters, Hugo Claus staande voor Roger Raveel, Hugues C. Pernath in combinatie met Dan van Severen, Fernando Pessoa met in de rug Antoni Tapiès. De meeste zijn voor de hand liggend, een enkele keer is het scrollen door het geheugen.

DSCN8255kl.jpg

De tentoonstelling duikt eerder in de persoonlijkheid dan het karakter van de artiest, vaardig met pen as pencil. Zij onthult de zuilen van zijn vorming. Een dergelijke expo zou hij 40 jaar geleden niet gemaakt kunnen hebben. Conrad onthult het zelf in een verklarende tekst, typisch voor de man die vanaf zijn aantreden in het kunstwereldje zich hulde in een harnas. Elke typering in de tekst is een element van zijn ware aard. Het harnas wordt er niet minder sterk maar transparanter door. ‘Een persoonlijk pantheon bestaat dus uit een chaotische keuze van bewonderde, al dan niet beroemde persoonlijkheden door wie iemand in zijn leven getroffen, beïnvloed of geïnspireerd werd. Een filmisch, literair of grafisch hiernamaals waarin voorbeeldige schimmen, iconen en halfgoden ongewild samenhokken.’

De tentoonstelling is in wezen één impressie in 38 expressies. Een coherent geheel dat een reis langs vele steden en galerieën verdient. Ik hoop dat de uitbater de directeur van de Brakke Grond frontaal benadert en hem met het mes op de keel dwingt tot het ondertekenen van een contract voor een expositie als opening van het volgende kunstseizoen. En waarom niet Knokke? Er zijn naast de talrijke kunstwinkels enkele galerieën die er geen spijt zullen van hebben.

DSCN8249kl
Dat was onder meer ook de mening – met variaties op het thema – van de onderschatte, al te onbekende Dirk Liefooghe, de oervader van zowel de legendarische Zwarte Zaal van de Gentse Academie voor Schone Kunsten, het eerste betere filmhuis van Vlaanderen [Studioskoop], als het Filmfestival van Gent. Maar ook van blueslegende bij leven Roland van Campenhout, een man met zowel een scherp gehoor als een pierende blik die achter de bovenste laag, de echte ziet, waar het hart in de ziel zit. Tevens van dokter Dirk Van Peel en zijn vrouw Sophie, de schepen van Welzijn en voorzitter van het OCMW van Brasschaat.

Rondkijkend tijdens de traditionele babbel met bekenden zag ik dat elke toeschouwer zijn favoriete portretten had. Ze hielden halt en werden stil. Een teken dat Patrick Conrad met A Pantheon een snaar heeft geraakt die gespannen staat tussen atelier en galerie. Want eenmaal ingelijst en opgehangen is het altijd de vraag of de warmte van de creatie aanhoudt tot het loslaten en schenken aan de openbaarheid. Het antwoord is: Tien punten op tien.

Guido LAUWAERT

Foto's: Marie-Hélène Lanssens


A PANTHEON – Patrick Conrad –Galerie Jan Dhaese – Ajuinlei 15b – 9000 Gent – www.jandhaese.be

Partager cet article

Published by CDR-Mededelingen - dans arts plastiques
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche