Nieuw werk van Luc Boudens (°1960) wordt onder de titel 'Cadrages' geëxposeerd in Galerie Andres van Hove. Ondertitel van de expo luidt: 'Een jeugd in Brussel'. Titels van werken zijn bijv. 'Madou', 'Dailly' en 'Square Riga'. Boudens' belangstelling voor modernistische architectuur blijkt ook uit een hommage aan Albert Bontridder, aan wie Luc en ik een aantal jaren geleden een memorabel bezoek brachten. Naast schilderijen op paneel brengt Boudens ook, Schwitters indachtig, assemblages en collages, karton en allerlei rommel achter glas.
Bij Boudens kwam trouwens de eenheid en coherentie van visie nooit in de verdrukking door de gevarieerdheid van de aangewende technieken en materialen: karton, papier, tape, Oostindische inkt, acryl en houtskool. De techniek, technè, de handvaardigheid, de manier waarop je een plastisch probleem oplost stond al altijd centraal in zijn oeuvre. Van meetaf aan valoriseerde hij het materiaal. Hij kerfde linoplaten, niet om ze af te drukken, maar om ze tot kunstwerk te verheffen, waarbij hij zich schikte in de dwingende eigenschappen van het materiaal. Het zachte linohout bevordert de zwier van de lijn en leent zich tot het schragen van een gevoelige ritmiek, waarbij de natuurlijke tint van het hout primeert. In een tweede beweging drukte hij linoplaten af op bruin inpakpapier. Tegenover de elegantie van die iconen stond dan in scherp contrast de massieve, zware lijst in ruwe hout. Ook in de reeksen Littoralen Siteswas het of Boudens het kunstwerk a priori ingelijstzag, net of hij dacht dat het op zichzelf niet sterk genoeg is en bijgevolg nood heeft aan verpakking, aan een vitrine. Wellicht heeft dat te maken met de onzekerheid van de kunstenaar die ondanks zijn assertiviteit geplaagd wordt door knagende twijfel. Twijfel aan zichzelf, twijfel aan de kunst. De wellust van de twijfel? Of de twijfelende wellust, zoals door Hugues C. Pernath opgeroepen:
,;… de verbeelding
En over deze wereld de eeuwigheid die ik niet ken.
…
Men noemde mij een dwaas, een zwerver, een nar,
Allen duldden mij lijdzaam, allen en een spoor
Liep verloren. (…)
Ik smeek om een liefde die me in beslag neemt,
Het bezweren van een ouderdom die in ons knaagt
*
Het tot stilstand brengen van de stier wordt in de tauromachie 'cadrage' genoemd. Cadrage: beeldinstelling, beeldinraming, 'grandes lignes fixant les orientations'... Het werk van Boudens mag dan bij een oppervlakkige toeschouwer de schijn wekken van een vrijblijvend spel, in feite wortelt het in de diepste lagen van het on(der)bewuste en illustreert ten volle de mechanismen van de (zelf)disciplineringsmachines die bijv. bij Van Ostaijen of Kafka in werking treden. In het labyrint van de wereld, met de spelingen van de muleta, komt het er immers op aan de stier, de Minotaurus in de ogen kijken om hem aldus te overwinnen en bevrijd te worden van zijn angstwekkend beeld.
Niet alleen thematisch, ook technisch vertoont het werk van Boudens de taaie ontvouwing van de onverbiddelijke logica en discipline die nu eenmaal nodig zijn om de dreigende persoonlijke monsters die altoos op de loer liggen, (al was het maar tijdelijk) te bezweren.
Het wordt hoogtijd dat dit duidelijk wordt gemaakt aan de hand van een breed opgevatte retrospectieve tentoonstelling.
Henri-Floris JESPERS
Cf. de blog van 8 mei:
http://mededelingen.over-blog.com/article-expo-luc-boudens-cadrages-i-73374389.html
Luc BOUDENS, Cadrages. Vernissage op zondag 15 mei vanaf 15 uur. De tentoonstelling loopt tot 19 juni. Galerie Andres van Hove, Pourbusstraat 3B, 2000 Antwerpen (Zuid). Openingsuren: woensdag t/m zondag van 14 tot 18 uur.
*
Vorige expo's:
1990 Galerie Herman Toelen, Antwerpen: tekeningen & lino’s.
1993 Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen: Kartografie(lino’s)
2000 Antiquariaat Jef Meert, Antwerpen: KlingKlang(collages)
2002 Galerie Martin van Blerk, Antwerpen: Littoral(schilderijen)
2003 Galerie Martin van Blerk, Antwerpen: Naval(lino’s)
2004 Galerie Djemma, Schoten: Sites(tapings en mixed-media)
2005 Galerie Djemma, Schoten: Tribal(tapijten, totems, tapings & mixed-media)
2005 Oskar D Gallery, Antwerpen: Visitant les Noailles(tapings, tekeningen, objecten)
2007 Galerie [Punk’tum], Anvers, Syncopes(collages & assemblages)
2008 Galerie Piet Raemdonk, Antwerpen, Fun City (driedimensionale op-art)
|