Redactioneel
De raadselachtige Geert van Bruaene kwam in de Mededelingen van het CDR al vaker terloops ter sprake. Als primeur kregen de abonnees ook in exclusiviteit de integrale editie van de brieven van “le petit Gérard” aan Paul van Ostaijen te lezen.1 Ook eerder geheel onbekende gegevens over de wederwaardigheden van die baanbrekende “kunst”-handelaar tijdens de bezettingsjaren werden hier voor het eerst bekendgemaakt.2
De tussentijdse studie van Henri-Floris Jespers verscheen zopas als tuimeldruk in het Nederlands en in het Frans bij de Brusselse uitgeverij Connexion. Het boek wordt feestelijk voorgesteld op 15 september in Goudblommeke in papier, de legendarische kroeg destijds geanimeerd door Van Bruaene (Cellebroedersstraat 53-55, 1000 Brussel). De abonnees krijgen te zijner tijd een persoonlijke uitnodiging met vermelding van het programma.(Zie de rubriek “Door de leesbril bekeken.”)
*
In De duim van Alva, de jongste roman van Kisling & Verhuyck (Arbeiderspers, 2010, p. 96)), is er sprake van “Les nains volants”:
De vliegende dwergen, vertaalde Lea. Dat is een tijdje heel populair geweest, dwergwerpen. Want ze vlogen natuurlijk niet echt. Ze werden gegooid. Tot het werd verboden. […] Ze hadden anders een behoorlijk inkomen, en ze hebben ook fel geprotesteerd tegen het verbod. Ze beschouwden zichzelf als acrobaten. Werpen kon iedereen, maar
geworpen worden was de kunst, zeiden ze. Het mocht niet baten. Nog geen maand later zaten ze allemaal te kniezen in de bijstand […].
Van Ton van Reen (°1941), voortreffelijke uitgever en veelzijdige schrijver die beslist meer aandacht verdient van het zelfgeproclameerde (tijdelijke) literaire establishment dan hem tot nu te beurt viel, ontvingen we het gedicht ' Dwergwerpen in 'Het Vlaamsche Schnitzelparadijs' – “een gedicht voor de Belgen”. [Over Ton van Reen, zie de rubriek “Door de leesbril bekeken”.]
Op de weblog van Mededelingen van het CDR verscheen op 3 augustus 2009 een beklijvend gedicht van Ton van Reen opgedragen aan Remco Campert, dat nu ook in de eerstvolgende papieren editie opgenomen zal worden.
“Poëzie van de tegendraadsheid”?3 Inderdaad.
*
“Vanuit de korf van een laag zwevende ballon”werpt Hendrik Carette (°1946) op de hem zo eigen (en bij wijlen onthutsende) manier een scherpe blik op de republiek der letteren .
Laat Carette nog zweven, zijn aforistisch oordeel is soms treffend en alleszins het overwegen waard – al was het maar omdat hij (onbewust) heel wat onthult over zijn eigen verdroomd universum...
*
De publicatie en verzending van de papieren editie van de Mededelingen liet de voorbije maanden te wensen over.
Maatregelen worden getroffen om daaraan te verhelpen.
■
Inhoud
Gedicht
Ton VAN REEN: Dwergwerpen in 'Het Vlaamsche Schnitzelparadijs'
Kritisch
Hendrik CARETTE: Panorama van de Vlaamse republiek der letteren gezien
vanuit de korf van een laag zwevende luchtballon.
Luc PAY: Omtrent Y. M. Dangre
Caleidoscopisch
Lucienne STASSAERT: 'De tuin van Marcel'
Guido's galerie
Ruth Lasters
Door de leesbril bekeken
Lezen ministers tijdens de vakantie?
Achteruitkijkspiegel
Henri-Floris JESPERS: Geert van Bruaene
1Henri-Floris JESPERS, 'Van Ostaijen, Van Bruaene en Schirren: enkele nieuwe gegevens', in: Mededelingen 115, 8 april 2008, pp. 5-13.
2 Henri-Floris JESPERS, 'Geert van Bruaene: de bezettingsjaren', in: Mededelingen 145, nr. 145, 30 september 2009, pp. 4-6.
3Chrétien BREUKERS, 'De poëzie van de tegendraadsheid', in: Adrie MOLIN et al., Toon van Reen. Schrijver, verteller en wereldburger, Breda, De Geus, 2008, pp. 115-124.