Overblog
Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
9 novembre 2014 7 09 /11 /novembre /2014 14:52

 

Kumelclose.jpg

Tijdens de week van de Sociale Film werd de Prijs van Verdienste 2014 op 6 november toegekend aan Harry Kümel in het auditorium van de bibliotheek Permeke.

JoVermeulen.jpg

Jo Vermeulen

Jo Vermeulen verwelkomde en wees op de traditie van het Centrum voor Filmcultuur dat jaarlijks de prijs van de Sociale Film uitreikt, de Gouden Mira ontworpen door kunstenaar Frans Wuytack. Sedert vijf jaar wordt het evenement ondersteund en bekendgemaakt door meerdere organisaties die dezelfde sociale doelstellingen delen.

JanVerheyen.jpg

Jan Verheyen

Lukas De Vos, journalist en voorzitter van de Vlaamse Vereniging van de Filmpers – sponsor van de Prijs van Verdienste – liet zich vervangen door cineast Jan Verheyen, die zijn persoonlijke waardering voor Harry Kümel uitsprak en daarna uitgebreid citeerde uit de zoals steeds degelijk onderbouwde tekst van Lukas De Vos.

Kumel.jpg

Harry Kümel

Na de overhandiging van de prijs en de obligate bloemen en flessen nam Harry Kümel het woord. Hij wees er op dat zijn films in binnen- en buitenland buitensporig werden geprezen:

'Men noemde mij de beste Vlaamse regisseur al werden deze lofprijzingen vaak met het attribuut “waarschijnlijk” gekwalificeerd: “Waarschijnlijk is Kümel wel de beste…” Terwijl ik de aanvallen die mijn films soms werden toebedeeld afwimpelde door te geloven dat die onrechtvaardig waren: op het gebied van kunstkritiek is het enkel rechtvaardigheid die pijn doet. En mijn oordeel over mijn bekwaamheid als filmmaker is eenvoudig te omschrijven : het had iedere keer beter gekund. Het ligt in de natuur van handwerk (ambacht) dat je als maker het gevoel hebt dat alles beter kan. Je bent nooit klaar met je werk, je verlaat het alleen maar. Dit is zo voor elke kunstenaar die het ambachtelijke waardeert en vindt dat het kenmerk van vakman waarschijnlijk het hoogste compliment is dat men hem kan geven.'

Volgens Harry Kümel moet een echte filmmaker sceptisch zijn en zich tegen alle 'grote ideeën' wantrouwig opstellen. Hij haalt dan Orwell aan die zei dat alle ideeën zoals alle heiligen,schuldig zijn tot het tegendeel wordt bewezen. Het leven zelf is zoveel rijker, zoveel gevarieerder dan elke doctrine of idee die dat leven probeert te vatten. Hij verwees hierbij naar de grote ideeën-stelsels van de voorbije anderhalve eeuw: het marxisme en het freudisme. Beide zijn aan het stuiptrekken terwijl het darwinisme ook al niet meer is wat het geweest is.

'Er is een waarheid die boven de ideeën staat, boven de alledaagse werkelijkheid, een ongrijpbare moeilijk vast te pinnen, vaak onzegbare waarheid, maar de enige waarheid die telt, is deze van de scheppende kunstenaar.'

Kümel wees naar de onware waarheid van de plot, die het fundament vormt van een dramatisch kunstwerk. 'Als je mij geen goed libretto geeft, kan ik geen goede muziek maken zei Verdi'. Hij kloeg verder de middelmatigheid van deze tijd aan, de filmkritiek, het BV-dom (met de nadruk op dom!), de “Dag Allemaal-mentaliteit” in de media enz. Tot slot gaf Harry Kümel een korte toelichting bij de film uit 1979 die hierna vertoond werd: Het verloren Paradijs, een low-budgetfilm die hem na aan het hart ligt omdat hij het bewijs vormt van de voorgaande uitspraken. 'Eerst de feiten, dan komen de ideeën vanzelf naar boven. La forme,c’est le fond qui remonte à la surface.'

Joke VAN DEN BRANDT

RobbeDeHertKumel.jpg

Kümel in gesprek met Robbe De Hert

AMVK.jpgAnne-Mie Van Kerckhoven, ook bekend als AMVK

KumelJokeFrank.jpgJoke van den Brandt en Frank Ivo van Damme in gezelschap van de laureaat

KumelScheirs.jpg

Kümel in gesprek met Jan Scheirs

 

Foto’s: Frank Ivo van Damme

Partager cet article

Published by CDR-Mededelingen
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche