Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
24 septembre 2010 5 24 /09 /septembre /2010 14:24

 

In kunstencentrum Buda te Kortrijk ging gisteren de nieuwe dansvoorstelling van choreografe Lisbeth Gruwez in première: HeroNeroZero.

heronerozero.jpg

Gruwez verdiende haar sporen bij gezelschappen als Ultima Vez en Need Company en danste jaren bij Jan Fabre, onder meer in de speciaal voor haar gecreëerde solo Quandol'uomo principale è una donna. Voor een uitgebreide biografie verwijs ik u graag naar de website van haar gezelschap: www.voetvolk.be.

Met Voetvolk creëert Gruwez dus haar eigen producties. Haar eerste choreografie dateert ondertussen al van 2005 toen ze met Forever Overhead debuteerde en onmiddellijk goede kritieken kreeg van zowel publiek als vakbroeders en -zusters.

Gruwez maakte vervolgens een tweede solo, Birth of Prey waarin ze voor het eerst ook muzikanten gebruikte die de solo van live muziek voorzien. Ook deze voorstelling vond zijn weg naar Belgische en buitenlandse podia en oogstte veel bijval bij pers en publiek.

Met HeroNeroZero zet ze nu een nieuwe stap en creëerde ze een choreografie voor drie 'dansers'. De aanhalingstekens omdat één van de 'dansers' een muzikant is die in de voorstelling naast de muziek ook een dansende rol speelt.

HeroNeroZero is als voorstelling vertrokken vanuit de vraag wat een held een held maakt en een nul een nul, en wat daartussen ligt. Op de scene zien we geen drie afgelijnde personages die elk een aspect van dit triumviraat vertegenwoordigen. We worden geconfronteerd met krachten en motivaties die de dynamiek van deze verschillende 'staten van zijn' evoceren. Ieder van de drie spelers emaneert een eigen 'accent' in eenzelfde bewegingstaal; de taal van Gruwez. En die is bijwijlen wild en ongeremd, maar in deze voorstelling bij momenten ook zeer ingetogen en sereen. Daardoor krijgt de voorstelling een heel eigen atmosfeer en wordt de kijker meegezogen in een hoogst apart universum.

Het brengt niets deze voorstelling en haar inhoud te trachten te vergelijken met ander stukken, zelfs niet van Gruwez zelf, of godbeterd met ander gezelschappen of choreografen. Lisbeth Gruwez toonde zich in haar eerste twee producties al als iemand die een heel eigen beeldtaal hanteert en ze zet deze 'trend' consequent verder in deze nieuwe productie. De sterke 'fysikaliteit', eigen aan Lisbeth Gruwez's dansen wordt in deze productie aangevuld met de 'onbeholpenheid' van de dansende muzikant Maarten Van Cauwenberghe en aangesterkt door de meer klassieke bewegingsvormen van danser Rob Fordeyn, die in het verleden onder andere danste bij William Forsythe en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. De krachten die zich door deze combinatie op de scene ontwikkelen maken van HeroNeroZero een zeer eigenwijze maar daarom niet minder interessante en uiteindelijk zelfs esthetisch pakkende voorstelling.

HeroNeroZerospeelt nog in kunstencentrum Buda op 24 en 25 september 2010 en reist vervolgens door België en de rest van de wereld. Details en speeldata vind je op www.voetvolk.be

KK

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche