Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
14 octobre 2011 5 14 /10 /octobre /2011 18:14

 

Marialei.jpg

Atelier Floris Jespers, Marialei 40, Antwerpen. Architecten Eugène Geefs, Frits de Mont,

Léon Stynen, Jan De Mol (1909-1929-1932-1953).

In de artistieke woelige periode van het interbellum is de keuze van kunstenaars voor een eigentijds vormgegeven woonst met atelier opvallend. Het Museum Albert Van Dyck in Schilde belicht een aantal modernistische bouwprojecten uit deze periode, hun ontwerpers en hun opdrachtgevers.

De enige nog bestaande realisatie van Le Corbusier (1887-1965) in België, de woning met atelier voor schilder René Guiette (1893-1976), maakt uiteraard deel uit van de selectie, alsmede het appartement van Jozef Peeters (1895-1960) en onder meer het atelier met woning, Marialei 40, dat ik bewoon.

De algemene structuur werd bepaald door het ontwerp uit 1909 van architect Eugène Geefs voor zijn broer, beeldhouwer Georges Geefs. Floris Jespers (1889-1965) kwam er rond 1927-1928 wonen. In opdracht van Jespers werd de woning in 1929 nagenoeg gestript en herbouwd naar ontwerp van architect Frits de Mont. Jespers laat de gevel herwerken in functie van de lichtinval. Het gebouw wordt daardoor in de eerste plaats kunstenaarsatelier en slechts in bijkomende orde ook woning. (Jespers beschikte zijn leven lang gelijktijdig over meerdere gebouwen.)

Jespers was gecharmeerd door het werk van Léon Stijnen (1899-1990) voor de woning van de dichter Paul Neuhuys in de Cruyslei 62 te Deurne (1928). In 1932 gaf hij dan ook opdracht aan Léon Stijnen de werkplaats in die zin aan te passen.

Tijdens de bezetting, in 1942, werden de aanpassingen aangevraagd naar ontwerp van Stynen uiteindelijk niet doorgevoerd. In 1953 realiseerde Jan De Mol – volledig in de geest van het modernistische ontwerp van Stynen – de laatste aanpassingen.

*

Opvallend aan de woning Neuhuys (die in de tentoonstelling als dusdanig niet behandeld werd, maar wel een paar keer vermeld wordt) is een bijzonder karakteristieke gevel en de mooie verhoudingen via de structurering van de raampartijen. De eerste verdieping herneemt de rechthoek van het onderste raam van het gelijkvloers, de tweede verdieping herneemt het vierkante raam van de eerste etage.

Stynen genoot de waardering van zijn confraters onder meer wegens zijn perfecte gevels. Na de bouwaanvraag heeft hij nog veel zorg besteed aan de verhoudingen van de façade. In de bouwaanvraag waren de verhoudingen alleszins minder gedetailleerd uitgewerkt dan in het uiteindelijk gerealiseerde huis. (Cf. Modern bouwen in Deurne 1920-1940, Roularta Books, 1996.)

CatSCHILDE.jpg

De tentoonstelling Kunstenaarswoningen uit het interbellum loopt tot 11 december en is gratis toegankelijk dinsdag tot vrijdag van 10 tot 17u, zaterdag en zondag van 13 tot 17u en op afspraak.

In de overvloedig en treffend geïllustreerde catalogus (119 p.) worden 18 woningen gedetailleerd en secuur beschreven en gecontexualiseerd door Peter De Laet, Georges Goffin, Nel Lernout, Jan Moereels en Jo Van Bouwel.

Twee voortreffelijke opstellen leiden de catalogus in. Els Spitaels handelt specifiek over de kunstenaarswoning als studieobject van de modernistische architect. Artistieke, politieke en sociologische overwegingen bij modernistische kunstenaarswoningen worden in kaart gebracht door Ewald Peters en Dennis Van Mol.

HFJ

Museum Albert Van Dyck, Brasschaatsebaan 30, B 2970 Schilde.

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans arts plastiques
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche