De opening van Art Brussels 2011 op woensdag 27 april werd massaal bijgewoond (o.m. door Jan de Cock, Jan Vanriet, Carlos Aires, Stijn Helsen en Eduard Vermeulen...)
Het viel mij op dat er een duidelijke accentverschuiving merkbaar is: figuratieve of abstracte schilderijen waarin poëzie verbonden wordt met technische vaardigheid halen het dit jaar kennelijk op video- en installatiekunst. Bovendien valt de factor Spielerei op, kennelijk als reactie en verweer op de gruwel van de dagelijkse actualiteit en van de teisterende crisis.
De solo tentoonstelling van Bram Bogaert (°1921) is zonder meer indrukwekkend. Wandelend in het labyrint van de expo werd ik getroffen door een poëtisch-humoristisch assemblage van Johan Muyle (°1972), A night at the Folies Bergères(2011; Jacques Ceramini galerie, Charleroi) en, eens temeer, door een krachtig werk van Michaël Matthys (°1972), Still Alive(ossenbloed, karton op doek, 222 x 205 cm, Jacques Ceramini galerie, Charleroi).
Van Stefan Sandner (°1968) zag ik een in zijn eenvoud ijzersterk werk (galerie Grita Insam, Wenen).
Michaël Borremans (°1963) exposeert een wonderlijk mooi, met voorbeeldige soeplesse geschilderd doek (Girl with Duck,2010, olie op doek, 105 x 80 cm,Zeno X Gallery, Antwerpen).
De japanse schilderes Chiharu Shiota (°1972) was voor mij zonder meer een revelatie (State of Being [Dress], 2011, schildering, draden, metaal en kleed, 250 x 160 x 140 cm, Galerie Daniel Templon, Parijs), een omgewerkt zwart sprookje...
Een ander werk dat mij echt trof is van Philip Loersch (°1980, galerie Jette Rudolph, Berlijn).
Jan SCHEIRS
http://mededelingen.over-blog.com/article-preview-artbrussels-49103931.html