Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
18 mars 2013 1 18 /03 /mars /2013 14:00

 

KONTRASTEN67.jpg

Bij het signaleren, in de vorige aflevering van deze notities, van het boek van August Hans den Boef en Sjoerd van Faassen over De Stijl, Het Overzicht en De Driehoek, wees ik even op de tentoonstelling Belgische abstracte kunst en Europa (1912-1930) die tot juni in het Museum voor Schone Kunsten te Gent loopt. Van de historische avant-garde tot de na-oorlogse neo-avant-garde is de stap gauw gezet.

Sinds de sluiting wegens renovatiewerken organiseert het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, in samenwerking met de provincie Antwerpen, wisselende exposities op basis van de vaste collectie moderne meesters. De Modernen. Avant-garde, de vierde tentoonstelling in de reeks, focust op de jaren zestig en zeventig: informele kunst, Zero, kinetische objecten en uiteraard ook op de Antwerpse kunstenaars rond G58 en de Nieuwe Vlaamse School. Zo wordt werk getoond van o.m. Arman, Otto Piene, Günther Uecker, Lucio Fontana, Pol Bury, Walter Leblanc, Jef Verheyen en Paul van Hoeydonck.

Begin 1968 pakte het Antwerpse museum uit met de tentoonstelling Kontrasten 47/67, waarvan de catalogus niets aan actualiteit ingeboet heeft. Drijvende kracht was Jean Buyck, die informeel op de onvoorwaardelijke inzet kon rekenen van Jef Verheyen. Kort daarop werd het museum bezet door de VAGA (Vrije Actie Groep Antwerpen), waarin “multimiljonair” Panamarenko en “happy space maker” Hugo Heyrman een belangrijke rol speelden. De “democratische volksvergaderingen” ontaardden snel in oeverloze en steriele palavers, maar de toon was wel gezet. Bij de laatste vergadering ben ik tussengekomen, dat herinner ik mij levendig (Wybrand Ganzevoort was allerminst opgezet met mijn interventie). Ergens in mijn onoverzichtelijk archief zal nog wel ergens een VAGA-dossier liggen.

Tja, we konden toen meezingen The Times they are a-changing...

Come writers and critics

Who prophesize with your pen

Keep your eyes wide

The chance won't come again
Don't speak too soon

For the wheel's still in spin

And there's no tellin' who

That it's namin'

ZEROantwerpen.jpg

In 1979 organiseerde Jan Buyck in het KMSKA de emblematische tentoonstelling Zero Internationaal Antwerpen.

Henri-Floris JESPERS

(wordt straks vervolgd)

De Modernen. Avant-garde. Koningin Fabiolazaal, Jezusstraat 28, Antwerpen. Tot 1 september. Gesloten op maandag.

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans arts plastiques
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche