Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
17 mars 2013 7 17 /03 /mars /2013 05:02

 

FaassenSTIJL.jpg

Diezelfde woensdag 13 maart omstreeks 12u30 belde mijn vaste, vriendelijke postbode aan (tweemaal, zoals altijd, inderdaad...). Hij overhandigde mij een stevige kartonnen enveloppe die niet in de bus kon, een zending van de voortreffelijke uitgeverij Garant. Ik zat aan de ontbijttafel (twee zachtgekookte eitjes – moeilijker correct te bereiden dan je wel denkt). De verleiding was al te dwingend, neen, verlokkelijk. Mes in de hand, worstelde ik mij door die met plakband stevig ingepakte enveloppe (met allerlei verpakkingen heb ik al altijd problemen...). Zo trad ik alweer binnen in een grot van Ali-Baba: het boek van August Hans den Boef & Sjoerd van Faassen: Van De Stijlen Het Overzichttot De Driehoek. Belgisch-Nederlandse netwerken in het modernistische interbellum. Het gaat om een bundeling van stukken die eerder verspreid werden gepubliceerd en nu door de auteurs zijn opgeschoond, getrimd, aangevuld e.d. om er één geheel van te maken. Het boek sluit perfect aan bij de tot juni lopende indrukwekkende tentoonstelling “Belgische abstracte kunst en Europa (1912-1930)” in het Museum voor Schone Kunsten te Gent.

*

De vergadering van de jury van de Claeys-prijs was pas net voorbij, of mijn vriend Frank De Vos belde aan. Zoals afgesproken bracht hij mij een exemplaar van het nieuwe deel van de deelcorrespondentie van Paul van Ostaijen (zie vorige posts). Lucienne Stassaert was nog aanwezig, en zo werd de avond afgesloten met een boeiend gesprek.

Van Doesburg, Jozef Peeters, Seuphor, Van Ostaijen, Feininger... De dag kon niet meer kapot, de avond was uitzonderlijk in gezelschap doorgebracht, de ijverige maar geruststellende nacht kon aanvangen.

In een volgende aflevering van het tijdschrift Mededelingen volgt uiteraard een kritische bespreking van het boeiende boek van Den Boef en Van Fassen.

Henri-Floris JESPERS

(wordt straks vervolgd)


August Hans DEN BOEF & Sjoerd VAN FAASSEN, Van De Stijl en Het Overzichttot De Driehoek. Belgisch-Nederlandse netwerken in het modernistische interbellum, Antwerpen-Apeldoorn, Garant, 2013, 221 p., 21 €.


Zie:

http://mededelingen.over-blog.com/article-henri-floris-jespers-losse-notities-i-116229178.html


http://mededelingen.over-blog.com/article-paul-van-ostaijen-en-lyonel-feininger-116189302.html


Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche