Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
19 décembre 2014 5 19 /12 /décembre /2014 15:08

 

Peter-Theunynck.jpg

Peter Theunynck met Wilfried Pas' Van de Woestijne

Help! Ik wil helemaal niet naar een onbewoond eiland. Ik woon veel liever in bewoond gebied, tussen mensen. Als het dan toch moet, ga ik niet alleen. Ik neem sowieso Shakespeare mee (misschien bestaat hij wel in minipocketeditie). Dan mag ik mijn bril niet vergeten. De eerste avond lees ik The Tempest. Vervolgens waag ik mij aan King Lear en Julius Caesar. Mag er nog een boek mee? Dan kies ik voor de Naardense bijbel op zakformaat.

Theunynck-1.jpg

Of toch maar het verzameld werk van W.H. Auden? Ik beslis dat op de valreep nog wel.

Theunynck-3.png

In mijn rugzak stop ik de cd’s van Leonard Cohen. Ik kan niet zonder zijn beeldrijke melancholie. Ook het Weihnachtsoratorium van Bach niet vergeten. Dan is Philippe Herreweghe steeds in de buurt. Wil ik op een eiland wel films? Misschien kijk ik wel uren naar de zee die elke dag anders is, naar het licht dat gekscheert over het water, naar het walvisballet en naar de duikvlucht van de zeevogels. Toch een film?

Theunynck-2.png

Goed, dan ga ik voor The Remains of the Day. Anthony Hopkins (niet die van The Silence of the Lambs) en Emma Thompson zijn verrukkelijk gezelschap. Kan er nog een film in mijn rugzak? La  Grande Vadrouille dan maar, want ik wil ook nog wel eens lachen, daar op mijn eiland.

Kunst? Dat wordt moeilijk. Ik hou van schilderijen. Zou Michael Borremans iets draagbaars voor mij willen maken? Of Berlinde De Bruyckere? Haar werk zal ook wel drijven. Haar paarden kan ik in de bomen hangen. Ook een klein werkje van Jus Juchtmans zou kunnen. Maar overleeft dat wel de overtocht? Dan maar het beeldje dat Wilfried Pas van Karel van de Woestijne maakte? Klein en solide. Het kan stormen doorstaan.

 

Peter Theunynck, Antwerpen

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche