Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
22 mars 2013 5 22 /03 /mars /2013 12:29

 

Henry-Silva.png

Henry Silva

Toen ik naar de fraaie ouderwetsche avonturenfilm Across The Pacific, volledig in zwart-wit gedraaid, zat te kijken dacht ik op zeker ogenblik Henry Silva te herkennen in een kort maar indringend rolletje, waarin hij door Humphrey Bogart in de hand wordt geschoten, en even nadien kaltgestellt door een Japanner. “Hé,” dacht ik, “zou dat zijn debuut geweest zijn?” Toen ik ging zoeken naar de films waarin Silva speelde raakte ik in verwarring. Hij is van 1928 (en overigens nog alive and kicking), en Across The Pacific  van 1942.

Rudy-Robles.JPG

Rudy Robles

Hier klopte iets niet, want dan zou hij 14 geweest zijn. Nadere studie wees uit dat het hier een soort Henry Silva-dubbelganger betrof: Rudy Robles (1910-1970), een Filippijnse acteur die wat bijrolletjes in Hollywoodfilms bijeen sprokkelde. Ik vind de gelijkenis tussen Robles en Silva treffend….

Bert BEVERS

Partager cet article
Repost0

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche