Overblog
Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
17 septembre 2014 3 17 /09 /septembre /2014 02:36

 

sculptuur Pieter Janssens

Sculptuur van Pieter Janssens in de kapel (foto: Bert Bevers)

 

Op het terrein van het Militair Hospitaal in ’t Groenkwartier te Antwerpen staat al een tijdje een klooster verveloos leeg te zijn. Het is een ruimte waarin het verdwenen Roomse leven nog na ritselt. Talloze kamers die uitkomen op statige gangen, een monumentale kapel, nissen en trappenhuizen: en dat alles doortrokken van een verfijnde afbladdering en aftakeling.

Zo’n plek is bij uitstek geschikt voor een andere devotie dan die van de vertrokken nonnekes. Ook het huis van de Kunst kent vele kamers.

U kunt ze nu allemaal bezoeken in het kader van de door One Armed Man  (een groep bevlogen jonge kunstenaars) ingerichte mega expositie The Year 2525.

Hier is niet zo maar een tentoonstelling neergezet. Het craquelé, de historie en de indeling van het gebouw maken een bezoek tot een enerverende speurtocht. Elke kamer, elke half donkere nis of gang openbaart iets. Het kan een sculptuur zijn of een tweedimensionaal werk aan de wand. Het kan een soundscape zijn of een ruimte die de bezoeker eigenlijk alleen vragen stelt. Een van de deelnemende kunstenaressen beeldt zelfs het leven in ‘haar’ kamer uit door er permanent te verblijven.

Initiator en grafisch vormgever Jens Dawn benadrukt dat er vooral ruimte is geboden aan beoefenaars van toegepaste kunst. Zo vinden wij in het voormalig klooster onder meer fotografie, illustraties en mixed-media werken (verschillende technieken verenigd). De inzendingen van maar liefst vijftig kunstenaars hebben gemeen dat ze niet vanuit een commerciële houding zijn ontstaan. Omdat een direct contact van de kunstenaars met de organisatoren belangrijk is, komen de deelnemers ‘uit de buurt’. Er is slechts één buitenlandse exposant (uit Nederland).

 

Jens-Dawn.JPG

Jens Dawn: aandacht voor beoefenaars van toegepaste kunst (foto: Bert Bevers)

 

In de verrassend ‘theatrale’ setting van het gebouw valt een aantal werken in het bijzonder op.

De kapel is het domein geworden van Pieter Janssens. Als een soort altaarstuk staat een sculptuur opgesteld die doet denken aan een deel van een fossiel skelet. De grauwe raadselachtige voortijd in contrast met de kerkelijke beschaving.


sculptuur-Nel-Bonte.JPG

Sculptuur van Nel Bonte (foto: Bert Bevers)

 

Aan het eind van een van de gangen krijgt de heidense bezoeker die ik ben plots te maken met een ‘verschijning’. Het is er niet een van religieuze aard. De figuur die je van een afstand ogenloos aanstaart, is gemaakt door Nel Bonte.


Mieke-Robroeks.JPG

Mieke Robroeks: handschrift van een poëtisch gevoel (foto: Bert Bevers)

 

Van een andere, veel intiemere, orde is de grafiek van Mieke Robroeks. In een van de kamers hangt een drietal etsen: subtiele combinaties van droge naald, mezzotint, vernis mou en toevoegingen van rijstpapier. De abstracte figuraties (zwart-wit, een zweempje kleur) voelen aan als tekeningen. Zij zijn heel direct - bijna noterend - neergezet. Op een intrigerende manier ontwikkelt Robroeks het ‘handschrift’ van een poëtisch gevoel. Ook grafisch-technisch is haar werk bijzonder.

 

Bij de beeldenstorm (visueel en in audio) die The Year 2525  zeker is, hoort een door Jens Dawn flitsend vormgegeven catalogus (€ 10).

Kijk op de site voor de wisselende openingstijden en voor het evenementenprogramma dat bij de expo en het thema aansluit.

www.onearmedman.be

One Armed Man / The Year 2525

13 september – 5 oktober

Kapel en klooster ’t Groenkwartier

Albert Claudestraat 1

2018 Antwerpen

Erick KILA

Partager cet article

Published by CDR-Mededelingen - dans arts plastiques
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche