Overblog
Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
27 décembre 2014 6 27 /12 /décembre /2014 18:34

Roetmoppen en bleekscheten

Dat de zwarten een donkere huid hebben, wisten we al even lang als dat de blanken bleekschijters zijn die geen moeite te veel of Piz Buin te duur vinden om toch een ietwat exotische look te hebben. Dat de meeste zwarten bovendien dikkere lippen en kroezeliger haar hebben dan het gros van Belgen, Duitsers, Zwitsers en tutti quanti, is ook geen geheim. Maar wat we niet wisten, is dat sommigen van hen ook lange tenen hebben waardoor ze alom rondom zich symptomen van racisme menen te ontwaren.

antiracisme1.jpg

De heerlijke 'negerinnentettekens' (schuimbollen met koek en chocola), waaraan we al 86 jaar mochten likken, moesten herdoopt worden tot 'negerzoenen', en toen de 'Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname' ook die benaming te racistisch vond, heeft de Tilburgse fabrikant Van der Breggen er in 2006 noodgedwongen (smakeloze) 'Buys Zoenen' van gemaakt (naar de naam van de uitvinder: B.P. Buys uit Oudenbosch). In de omringende landen was een dergelijke 'zuivering' overigens al langer geschied: de Duitse 'Negerküsse' werden 'Schokoküsse' of 'Schaumküsse', de Franse 'Têtes de nègre' werden 'Bisous de Mousse', de Engelse 'Negro kisses' werden 'Angel Kisses' en de Finse 'Neekerin suukot' werden 'Brunberg suukot'.

Het woord 'neger' zelf is al geruime tijd uit den boze en nu wil men zelfs de lieve, guitige Zwartepiet een correcter kleurtje geven. Terwijl niet één van al onze kleuters in Zwartepiet iets anders ziet dan de respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas, is hij voor een aantal gefrustreerde antiracisten een overblijfsel van de weerzinwekkende slavernij – die gedurende vele eeuwen in zowat alle 'beschaafde' culturen was verspreid en zowel door het christendom als door het jodendom en de islam openlijk of oogluikend werd goedgekeurd… en die thans wereldwijd naar schatting nog 10 à 100 miljoen kinderen 'te werk stelt! – En ja, voor deze oogkleppendragers moet Zwartepiet een Witte- of Groenepiet of desnoods een Rodepiet worden.

Antiracisme2lumumba.jpg

Ach, hoe ver staan we hier af van de Congolese onafhankelijkheidsdag (30 juni 1960) toen Patrice Lumumba lik op stuk gaf aan koning Boudewijn, die in Kinsjasa de loftrompet kwam steken van zijn grootoom Leopold II, aan wiens handen het bloed kleefde van (volgens Roger Casement) 3 miljoen à (volgens Adam Hochschild) 10 miljoen 'negers'! – Twee maanden later zou Lumumba zijn 'onbetamelijk' gedrag met de dood bekopen, waardoor de weg geëffend werd voor een onverdachte vriend van Boudewijn, dictator Mobutu Sese Seko. – Vandaag, anno 2014, maken enkele in ons democratisch land 'bienvenus' inwijkelingen zich druk om een schoorsteenvegertje dat een paar lekkernijen in het mandje van ónze en hún kleintjes komt leggen. Of om een paar tekeningetjes uit 1930, waarop, à la Geert Hoste, wat goedaardig gegekscheerd wordt met toenmalige kolonialistische toestanden.


De wereld op zijn kop

Jaja, ik heb het hier over Kuifje en Hergé. In mijn artikel "Kuifje in Congo… Racistisch?" - http://mededelingen.over-blog.com/article-kuifje-in-congo-racistisch-125274756.html (25 december 2014 ) - wees ik op de gerechtelijke stappen die Bienvenu Mbutu Mondondo bij herhaling zette om Hergés album Kuifje in Congo  naar de krochten van de hel te doen verbannen. Mesjeu le Bienvenu werddaarin gesteund door de zwarte lobbyvereniging CRAN ('Conseil représentatif des associations noires'), die bestaat uit 120 Afrikaanse organisaties in Frankrijk. Dat dit Conseil de wereld graag op zijn kop zet, blijkt uit het volgende…

Antiracisme3MissFrance.jpg

Na de miss France-verkiezing 2013, die uitliep op een bekroning van Marine Lorphelin, een bruinharige studente medicijnen uit Bourgondië, stuurde Cran een communiqué de wereld in om hiertegen protest aan te tekenen. De (uiteraard zwarte) voorzitter, Louis-Georges Tin, vond dat er te weinig deelneemsters uit Afrika meededen aan de missverkiezing, zodat "de etnische samenstelling van Frankrijk niet vertegenwoordigd" was. Ook klaagde hij aan dat Miss France te blank was: "Je regrette que Miss France soit aussi blanche que la neige de fin d'année déposée sur les clochers de notre France éternelle." ("Ik vind het jammer dat Miss France zo blank is als de sneeuw die op het eind van het jaar op de kerktorens van ons eeuwige Frankrijk is neergevallen.")

Over omgekeerd racisme gesproken!… Zoals in vroegere tijden onze blanke voorvaders hun wetten gingen stellen in de koloniale gebieden, zo komen thans zwarte extremisten de les lezen aan onze democratieën. "Il s'agit d'une véritable négation de l'existence des Français d'origine africaine," zei mesjeu Tin in zijn communiqué. En: "Quant aux Français originaires du Maghreb, ils étaient 'représentés' par une seule candidate, vite éliminée (peut-être était-elle trop musulmane?)". Het communiqué werd mede-ondertekend door de blanke journalist Fred Royer, die bij wijze van reactie zelfs een nieuwe wedstrijd in het leven heeft geroepen: de verkiezing van Miss Black France, waarbij de facto alle madammen worden uitgesloten die geen druppel zwart bloed in hun aders hebben.

Dat zo'n kastevorming allerminst bevorderlijk is voor de culturele integratie, dat kan iedereen ruiken die geen houten neus heeft. [Je kunt het vergelijken met de Gay Games, die uitsluitend bestemd zijn voor homoseksuele deelnemers, wat eveneens contraproductief werkt.) Zelfs voor de socialistische ex-burgemeester van Hayange, Philippe David, gaat zo'n apartheidsinitiatief te ver. "Une fois de plus, la connerie est montée de plusieurs crans," zei hij. "Ce concours est donc discriminant puisqu’il instaure un apartheid de la beauté qui devrait entraîner des procès à la pelle de la part des associations antiracistes (ou qui se prétendent telles)."

Frans DEPEUTER

Partager cet article

Published by CDR-Mededelingen
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche