Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
19 août 2009 3 19 /08 /août /2009 09:12


Tot 30 september loopt te Brescia (de tweede stad van Lombardije, ten westen van het Gardameer) een collectieve tentoonstelling gewijd aan het tijdschrift Lotta poetica, destijds speerpunt van de poesia visiva. De elegante catalogus bevat een bijdrage van de curatoren, Melania Gazzoti en Nicole Zanoletti: ('La rivista, gli artisti e l'impegno'), die ook een interview publiceren met Sarenco ('L'esperienza di “Lotta poetica”').

Lotta poetica werd in 1971 gelanceerd door Paul de Vree, die De Tafelronde had opgewerkt tot een sterke schakel binnen de 'Internationale” (of liever de nevelvlek) van de concrete poëzie, en Sarenco,de bezielende stichter van de groep, galerie en uitgeverij Amodulo te Brescia. De titel verwijst naar het tijdschrift Modulo (Genua, 1966) van Arrigo Lora Totino (°1928), waarvan de eerste aflevering bestaat uit een internationale bloemlezing concrete poëzie. De privatieve “a” van Amodulo is betekenisvol.

De Vree noteerde in 1970:

De huidige jongeren in Italië beschouwen de concrete poëzie echter meer als een import dan als iets eigens […]. Niet dat ze de vernieuwende impuls die van de konkrete poëzie uitging verwierpen, maar ze vinden het konkreet-visueel aspekt ervan, de zgn. esthetische informatie, te eng om een ventiel te kunnen zijn voor hun betrokkenheid in de maatschappelijke problematiek. Sarenco komt er onomwonden voor uit dat de konkrete poëzie nog te veel sublimeert. Hij stapt daarom van de term af en opteert voor een visuele poëzie die politiek en kunst, beter nog revolutie en kunst verbindt. Hij is tegen de heilige alliantie van het bourgeoise estheticisme en het socialistisch realisme. Het gaat om een révolution armée en een ongecodificeerd gebruik van eigen middelen. […] Op zijn zachtst gezegd wil de visuele poëzie, naar de definitie van Hans Gappmayr: nieuwe dimensies van begrippen zichtbaar maken door het plaatsen van tekens (taal en semiotiek beide). Dit zichtbaar maken eist dus voor de meer progressieven een grotere vrijheid. Onder vrijheid mag verstaan: een intenser beroep doen op de beelding (in grafische zin), l'imagination au pouvoir, doch geen verbeelding in de betekenis van fantasie. Daarom zal Emilio Isgrò poneren dat de poëzie niet uitsluitend een woordkunst is, maar een kunst van het teken in het algemeen. Poëzie in fusie als tekens in vrijheid.

Sarenco zag werk van De Vree in 1967 in Fiumalbo, een onooglijke gemeente in de Apennijnen (provincie Modena, regio Emilia Romagna), waar een internationaal poëziefestival plaatsvond, 'Parole sui muri' (Woorden op de muren). Hij was danig onder de indruk en stuurde Paul eigen werk op, dat in De Tafelronde gepubliceerd werd. Dat was het begin van een drukke briefwisseling. Ze ontmoetten elkaar pas in 1969 in Firenze, waar ze beiden exposeerden samen met Eugenio Miccini en Ben Vautier.

In 1971 kochten De Vree en Sarenco een huis in Milanino sul Garda (bij Salò in de provincie Brescia) en besloten ze een nieuw tijdschrift te lanceren, Lotta poetica. Sarenco getuigde:

Gianni Bertini, vieille connaissance de Paul de Vree se passionne pour l'idée du titre et m'envoie une belle photo de lui en premier plan pointant vers le public une espèce d'énorme fusil. Je montre la photo à Paul et nous décidons de l'utiliser en couverture pour les 12 premiers numéros de la revue.

Het eerste nummer verscheen in juni 1971 en de eerste reeks werd na 47 afleveringen afgesloten in juni 1975. In 1977 stichtten Sarenco en De Vree een nieuw tijdschrift, Factotum-art, waarvan slechts drie nummers verschenen. Na het overlijden van De Vree werd de tweede reeks van Lotta poetica (1982-1984) door Sarenco uitgegeven. De publicatie werd uiteindelijk heropgestart in 1987, maar kende nog slechts twee afleveringen.

Henri-Floris JESPERS

 

(Cat.) Ommagio a Lotta poetica. 74 artista e une rivista, Brescia, Adriano Parise Editore, 2009, 127 p.

Fondazione Berardelli, Via Milano 197, Brescia 25126.

info@fondazioneberardelli.org
http://www.fondazioneberardelli.org/

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans littérature
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche