Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
27 décembre 2008 6 27 /12 /décembre /2008 07:41

Onnodig naar een Belgisch of buitenlands museum te lopen om kennis te nemen van het verbluffende oeuvre van Edward Leibovitz (°1946). Tot 1 februari 2009 is zijn atelier open voor bezoekers. Jacob Jordaensstraat 46 te 2018 Antwerpen, elke vrijdag, zaterdag en zondag van 15 tot 19 uur.

*

Edward Leibovitz heeft op de internationale kunstscène een plaats veroverd met een technische discipline en een visie die getuigen van een originele geest en een artistieke bezetenheid.

De materie glas heeft het nog steeds moeilijk om in de plastische kunst als een volwaardig medium aanvaard te worden. Glaskunstenaars die de mens uitbeelden zijn zeldzaam.

Leibovitz vertolkt dit onderwerp op de meest dramatische manier en weet een alledaags gegeven op te tillen naar een hoger niveau, waar kunst universeel aanspreekt. Hij illustreert de man-vrouw-verhouding in haar instinctief stadium, ontluisterd en ontdaan van de consensus van de voorkomendheid. Door zijn kunst loopt een rode draad van steekhoudende absurditeit; de logica doorgetrokken tot in het ongerijmde, zodat het de zwakke plekken van de menselijke verhoudingen blootlegt. We reizen door zijn hart en zijn buiken en betasten gevoelens en driften, die we hierdoor ook bij onszelf ontwaren; zijn kunst is herkenbaar maar niet vertrouwd, toegankelijk met drempelvrees.

Hij is een zoeker, die zich jarenlang heeft vastgebeten in de technische problematiek van het medium, waarvoor hij het toepassingsveld altijd in zich heeft meegedragen. Hij wil voortdurend de grenzen verleggen, want, zoals in de wetenschap, vindt hij achter de oplossing van elk vraagstuk een wereld van nieuwe onbekenden.

Hij is een opmerkelijk figuur in de Vlaamse kunstwereld van de laatste decennia, die door zijn stijl een duidelijke, vrijwillige en gewilde stelling inneemt in de marginaliteit, die vaak superieur is aan de betreden paden.

We hebben er het laatste nog niet van gezien.   

Jan J. WALGRAVE

*

Edward Leibovitz, Roemeen van geboorte, ontwerpt zijn eigen fabricagemachines, experimenteert, verbetert met de gedrevenheid van een bezetene voor wie glas en marmer de grondstoffen bij uitstek zijn. Hij beoefent de techniek met zand en zuurbad, hij graveert, perforeert en snijdt met een toestel dat uitgaat van de eigenschappen van diamant, de hardste van alle stoffen. Hij verbetert de glaspasta en beheerst het glasblazen, combineert vaak de verschillende technieken, meermaals de ene bovenop de andere.

In 1989 kwam Leibovitz op het glassymposium in Novy Bor (voormalig Tsjecho-Slowakije) tot een nieuwe techniek, die van de maskers op vrij geblazen stukken. Het ruwe masker, uit een glasvorm gelicht, daarna gegraveerd, gezandstraald en gepolijst, wordt gloeiend op bijvoorbeeld de hete laars (heet op heet) aangebracht en smelt erin vast.

Leibovitz’ directe methode, zonder vooraf een schets te maken, stoelt op bijgeloof, op natuurlijke impulsen, op spontaan handelen, op een positieve levensfilosofie. Omdat hij vliegensvlug denkt en zijn meesterschap over de materie onbetwist is, komen de wonderlijke vormen, schilderachtig sculpturaal uit de blaaspijp, dubbel of drievoudig geslaagd in een natuurlijk vanzelfsprekend ritme.

Leibovitz verenigt met ontwapenende vanzelfsprekendheid het typische Roemeense gevoel voor logische absurditeit en absurde logica, met het geheime vakmanschap van de Praagse al dan niet alchemistische glasblazers. Net zoals hij maniëristische verhevenheid moeiteloos verbindt met burleske schalksheid en groteske gedrevenheid. Hij bewondert evenzeer Spinoza als Ephraïm Kishon. Laat u niet verschalken: Leibovitz legt wel de nadruk op de spontaniteit maar hij verbergt niet alleen een verbluffend, taai verworven vakmanschap maar ook een onvermoede eruditie.

Henri-Floris JESPERS

 

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans arts plastiques
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche