Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
21 novembre 2008 5 21 /11 /novembre /2008 08:13

Telkens opnieuw brengt Max Kazan in Sjeppelroot thir(s)ty-one, “jazzistiek-literair-plasties werkschrift”, bijzonder waardevolle discografieën en erudiete aantekeningen. In de jongste aflevering komen onder andere Bill Evans, Dave Brubeck, Jack Millman, Gerry Mulligan, Don Menza, Zoot Sims, Stan Getz, de Herman-bands uit de periode 1945-1947, en Steve Lacy aan bod. Op 22 juli overleed “de laatste illustere musicus”, Illinois Jacquet (° 31 oktober 1922); hij wordt herdacht met een artikel, annex selectieve discografie. Uiteraard bespreekt Kazan ook de meest recente publicaties m.b.t. Jack Kerouac.

Een treffende uitspraak van tenorsax Joe Lovano (°1952):

“Jazz is about passion. Nobody told Monk or Miles or Bird or Trane to play a certain way. Today jazz has become about marketing and trying to be commercial.

What they call jazz today isn’t jazz. It’s watered down pop music, background music, party music.

The conception of jazz – improvisation and creating music on the spot – is something else. We’re fast food culture looking for cheap thrills. We’re a culture where mediocrity is what everyone is reaching for.”

Paul Joostens wordt magistraal herdacht door Hugo Neefs, o.m. met “het wijsje van de wijsneus”, waarin het kindertaaltje van Mado Millot, destijds gepasticheerd maar ook geplunderd door Joostens en Seuphor, sprekend tot leven wordt gebracht. Neefs neemt de “vaderlandse behangselliteraten” op de korrel:

ik zeg je: profeten aller landen verenigt u

dood aan de wedgwoodideeën van dichters die

op het slappe koord dansen van ja onze woorden

zijn beboterd dikbelegd van toelagen en toeternitoe

 

zij kussen elkaar dood hugo sfeen en cugo volens

jeanie mot lanoje en kuul kierewiet gruwel

zij schaduwboksen in rookkolommen en –bommen

als volmaakte namaakpatsers ersatzevangelisten

 

In prangende gedichten als “van de 50-jarige vertwijfelde tv-verdwijntruuk”,  “ancien régime aan het volk kond gedaan”, “de man van uncle”, en “de andere pallieter” rekent hij af, respectievelijk met de media-(wan)cultuur, het koningschap, het Amerikaans imperialisme en de verheerlijking van Timmermans. En het breed bezinnend en opstandig “ieder zijn woelloze roergeest” is méér dan wat Neefs bescheiden aanstipt als “lucebert herlezen tien jaar na zijn dood”. Wat een contrast met die almaar uitdijende  teksten van Serge Largot die de lezer in elk nummer genadeloos voorgeschoteld krijgt!

Naar aanleiding van de publicatie van haar verzamelbundel In aanraking, worden enkele gedichten opgenomen van Lucienne Stassaert, “onze nog grootste levende Vlaamse dichteres”. Ook deze aflevering bevat treffend plastisch werk van Adriaan de Roover.

 

Sjeppelroot thir(s)ty-one, number eight, oktober 2004, 222 blz. Samensteller & uitgever: Jef Bierkens, Kapelhof 31, B-3550 Zolder. Het nummer is verkrijgbaar door 22 € over te maken op rekening 000 – 1001375 – 44 van Jef Bierkens (voor Nederland: 25 €).

 

Adriaan de Roover: Blowin’ the Blues away

 

Adriaan de Roover: On the sunny side of the street

[2004]

 

Toen Alain Germoz (°1920) in de winter van 1992 Archipel oprichtte ( “om zich het leven te bemoeilijken”), koos hij resoluut voor een anthologische formule, waarbij uitsluitend creatieve teksten in aanmerking komen. Hiermee gaf hij te kennen dat de uitdijende (postmodernistische) woekering van teksten over teksten hem hoog zat (en zit). In de jongste aflevering wordt nu vooropgesteld dat de afleveringen van het cahier voortaan grotendeels rond een thema gebouwd zullen worden.

De afdeling “Spécial jazz”, die zowat 65 % van de redactionele oppervlakte beslaat van de jongste aflevering, opent met een sterke tekst van Germoz (Stormy Weather) – persoonlijke terugblik en mijmering, herinneringen aan ontmoetingen, dit alles doorspekt met korte en des te meer treffende historische en sociologische beschouwingen.

Je ne savais pas encore quel rôle déterminant les disques d’Ellington, d’Armstrong, de Lionel Hampton, de Sidney Bechet, de Kid Ory et tant d’autres, allaient jouer dans ma vie lorsque, le 10 mai 40, je fus réveillé par le tapage insolite des Stukas venus bombarder Anvers. Le jazz fut relégué parmi les créations interdites de « l’art dégénéré », mais, pour ses fervents, devint l’indispensable viatique dans les moments de désespérance. Ce fut un grand soutien tout au long de l’Occupation.

Dat was ook het geval voor zijn neef Guy Vaes (Une jeunesse en jazz):

Au début de la Deuxième guerre, Alain Germoz m’emmena chez le baron de Gerlache. Celui-ci possédait en 78 tours, environ tout l’œuvre gravé d’Ellington. À ce brasier musical, il soutira ce qu’il fallait pour colorer la grisaille d’une ville sans joie [...].

Vaes wijst op de invloed van de jazz op zijn werk:

Au blues, je dois une part de ma démarche romanesque. Octobre long dimanche » est sous-tendu par les inflexions des clarinettistes créoles, et plus encore par les phrases chargées de mélancolie et de révoltes des trompettistes tels que Louis Armstrong, Tommy Ladnier, Henry Red Allen et Buck Clayton.

 De interactie tussen jazz en andere kunstvormen komt trouwens aan bod in bijdragen van Aaron Prevost (‘Poésie, swing en Jacques Réda’), Jacques Chesnel (‘Quelle est l’interdépendance éventuelle entre le jazz et la peinture’). Signaleren we ten slotte de gedichten van Pierre Givodan, Charles A. Perrone, Willem M. Roggeman en Guy Vaes.

In Poëziekrant onderstreept Patrick Auwelaert dat met zijn jongste bundel, Blue Notebook (Antwerpen, Demian, 2006), Willem M. Roggeman zich verdiend schaart “in het rijtje van Vlaamse ‘jazzdichters’ als Adriaan de Roover, Willy Roggeman, Jan van der Hoeven en Roger M.J. de Neef”. In het rijtje ontbreekt de naam van Max Kazan

 

Archipel, nr. 25, 2007, 127 blz., ill., 15,49 €. Abonnement (2 afleveringen): 24,79 €.

Vzw Archipel, Jan van Rijswijcklaan 7, bus 2, 2018 Antwerpen.

E-mail: vzwarchipel@pandora.be

[2007]

Henri-Floris JESPERS

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans jazz
commenter cet article

commentaires

GS3 01/04/2011 09:53


BEIJING, 31 Mars Xinhua 31 Yonhap a rapporté que le gouvernement sud-coréen a décidé de relancer l'aide humanitaire à la Corée du Nord.

Corée du Sud ministère de l'Unification a déclaré que le gouvernement a décidé de redémarrer les groupes sud-coréens de la société civile tels que les nourrissons et les jeunes enfants à la Corée
du Nord à fournir une assistance humanitaire.

En conséquence, le gouvernement coréen pour permettre aux organisations humanitaires internationales, en particulier le jour de la vraie Bell (Eugenebell) consortium de lui fournir la Corée du Nord
de la taille équivalente de 336 millions de won (environ 200 millions de RMB yuan) de médicaments anti-TB.

A rapporté que la Corée du Sud le 24 mai l'an dernier, la mise en œuvre des sanctions contre la RPDC, la Corée du Nord, bien que la cessation totale de l'aide, mais n'a pas arrêté les nourrissons
et les jeunes enfants coréens et des groupes vulnérables à fournir une assistance humanitaire. Mais l'année dernière, 23 Novembre Yin Ping bombardements de l'île après le déclenchement du
gouvernement coréen, y compris une interdiction totale de toute aide humanitaire, y compris l'assistance à la RPDC.


Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche