Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
5 novembre 2008 3 05 /11 /novembre /2008 10:24


Onder de titel “Moord & Doodslag” brengt Kunsttijdschrift Vlaanderen een themanummer over misdaadliteratuur. Voor de omslagillustratie werd gebruik gemaakt van de ontwerptekening voor de trofee van De Diamanten Kogel door de internationaal befaamde conceptuele kunstenaar Wim Delvoye.

In zijn inleiding stelt Geert Swaenepoel terecht dat internationaal bekeken, misdaadliteratuur literaire allures krijgt en dat de scheidingslijn tussen literatuur en misdaadroman niet altijd even scherp te trekken valt. De tendensen in de recente thrillerliteratuur worden deskundig in kaart gebracht door John Vervoort, terwijl Tom Zwaenepoel het raadsel van de literaire speurder behandelt. De erudiete en eigenzinnige Danny de Laet gaat uiteraard de historische toer op. Hij brengt de eerste stappen van de misdaadliteratuur in Vlaanderen in herinnering en verkent een geheel verwaarloosd gebied, nl. de Vlaamse misdaadliteratuur tijdens de jaren veertig. Staf Schoeters schetst een overzichtelijk panorama van de thriller- en misdaadliteratuur in Vlaanderen na de Tweede Wereldoorlog.

Ik onthulde onder meer dat Gaston Brussens in alle ernst met de gedachte speelde professioneel uitgever van thrillers te worden.

*

Staf Schoeters stelt vast dat ‘Pink Poet’ Patrick Conrad (°1945) ‘enkele verdienstelijke en opvallend originele thrillers’ schreef, waaronder Limousine (1994), Louisiana (1996) en Cargo (2000) zijns inziens tot de uitschieters behoren.

Zijn romans zijn doordrongen van een surrealistische sfeer, waarin een zwoele erotiek wordt geserveerd met een vleugje decadentie en morbiditeit. De auteur bereikt poëtische effecten met een nochtans sobere en ironiserende stijl. Zijn hoofdpersonages zijn dynamische dromers, wier exuberant driftleven vaak aanleiding geeft tot geweld en existentiële crisismomenten’.

De voorkeur van Jos van Cann (Moordgids, Utrecht, Signature, 2004, p. 60) gaat naar Luwte (1998) en Good Morning Hoboken (1999) – maar ook voor dat laatste boek maakt hij een voorbehoud:

‘Het verhaal is niet spannend, wel aardig geschreven met een poging tot humor (‘journaliste Frie Lans’, dat soort). Maar de surrealistische hel die het omslag belooft, krijgt Conrad echter niet voor elkaar. Ook de echte spanning ontbreekt ondanks een scala aan elementen uit de donkere kant van het leven. Een thriller is niet de juiste vorm voor Conrad.

De aap van God (2002) werd wel genomineerd voor De Diamanten Kogel 2003. Dit merkwaardige boek kan gelezen worden als een groteske, een hoogst vermakelijke en vaak ontroerende liefdesroman, een tegelijk rauw en teder verhaal – kortom, een verademing in de vaak zwaartillende Vlaamse misdaadliteratuur. Eindelijk nog eens een misdaadverhaal waarbij de politie discreet op de achtergrond blijft en de veelal tragikomische protagonisten de plot van een heel andere zijde belichten, waarbij niets is wat het lijkt. De lotgevallen van de personages, een bende raak getypeerde, vaak amusante losers (losers zonder het zelf te beseffen – of zonder het te willen beseffen), worden ironisch, satirisch en met een vleugje ludiek, door een sterk menselijk inlevingsvermogen getemperd cynisme neergeschreven. Meer dan in Conrads L-trilogie (Limousine, 1994; Louisiana, 1996; en Luwte, 1998) ontleent het verhaal elementen aan de thriller; ze maken er de essentie niet van uit, wat echter geenszins afbreuk doet aan de langs lijnen van geleidelijkheid opgebouwde spanning. De lichtjes naar het surrealisme neigende ontknoping van dit intelligente boek vol vondsten, is verrassend en pakkend.

In Misdaad loont, het bescheiden naslagwerk dat hoort bij de 29 Vlaamse misdaadauteurs die tot april 2005 infiltreren in de openbare bibliotheken van Antwerpen (een boeiend carrousel van tentoonstellingen en lezingen) werd Patrick Conrad niet eens opgenomen. Samensteller Danny de Laet, jurylid van De Diamanten Kogel, brengt nochtans waardering op voor Conrads thrillers.

HFJ

2004

(Kunsttijdschrift Vlaanderen, jg. 53, nr. 302, september 2004, 264 blz., geïll., 10 € in de betere boekhandel.)

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans littérature
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche