Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
3 novembre 2008 1 03 /11 /novembre /2008 04:35

In de promotiefolder van Tijdsnede wordt Wannes van de Velde (°1937) getypeerd als ‘artistieke duizendpoot’. De bundeling van enkele schamele verzen van de zoveelste dichter wordt meestal begeleid door dure en diepgravende woorden – zo hoort het nu eenmaal -, maar Wannes is een ‘duizendpoot’, ‘iemand die velerlei werkzaamheden verricht, zeer actief en handig is’ (Van Dale). In mijn persoonlijke perceptie past die karakterisering niet.

Velerlei werkzaamheden verrichten, zeer actief en handig zijn – dat alles heeft een connotatie van postmoderne oppervlakkigheid en haastig dilettantisme (in de pejoratieve betekenis van het woord). Niet voor niets betekent ‘duizendpoot ook ‘dienstmeisje dat voor allerlei diensten gebruikt wordt’…

Wannes is integendeel een taaie “vent” die jarenlang uiteenlopende disciplines grondig en hardnekkig verkend en geïntegreerd heeft, een toonbeeld van vakmanschap dat precies haaks staat op de handigheidjes van de idolen van de markt. In zekere zin is hij al altijd het slachtoffer van zijn bescheidenheid – en van zijn gebrek aan handigheid (wat een compliment is).

In Tijdsnede bundelde hij notities uit de periode 1994-2000 alsmede brieven aan en van zijn vriend de acteur Bob de Moor.

Een duizendpoot? Niks van. Een helder waarnemer van de verblinding van zijn tijdgenoten. Lees maar:

 

“Grenzen verleggen. Vernieuwend teater. Theatermakers die er voor gààn. Kunstencentra... De cliché’s liggen voor het rapen, ‘ze gooien er mee naar uwe kop’. Er wordt nogal wat afgelazerd zeg! En dat terwijl het zo eenvoudig kan, zo open en kwetsbaar. Wat valt er nog te bewijzen, wat is er nog te winnen? Een beetje macht? Kom nu. Ik heb zo genoeg van dit in zijn eigen verveling sudderende kleinburgerdom, met zijn uitvinders van het warm water, zijn kleermakers van de keizer.”

*

“De Kroonluchterconcerten van het Festival van Vlaanderen. Of hoe de muziek verkalkt tot kleinburgervertier, tot een ding, een iets waarmee de grootindustrie aan zichzelf een meerwaarde wil toekennen. Mogelijk is dat zelfs de hoofdreden van het bestaan van het hele festival: prestige. Kroonluchterconcerten! Godbeterthet. Geef mij de richel, de goot desnoods, maar duw me niet op de middenweg.”

*

“‘Dat of dat land levert voortreffelijke solisten af’. Zo wordt dat geformuleerd, alsof men een kunstenaar aflevert als ware hij een pizza.

Die term wordt ook vaak gebezigd in verband met literaire scheppingen: ‘Eriek Verpale leverde een nieuwe roman af’.

Het mercantiele denken bezoedelt het culturele jargon!

‘De nieuwe CD die Wannes Van de Velde afleverde…’

Ik word er altijd een beetje koud van. En opstandig. Maar tegen wie?”

*

“Het cultuurbeeld verburgerlijkt. De nieuwe Vlaamse bourgeoisie begint stilaan alles in te palmen met haar wissewasjes over lifestyle, creatief kokkerellen, actieve vakanties, trendy meubeltjes, cocoonen  en – o ja! – de mode.”

*

“De wereld volgt de krachten van zijn radeloosheid. Wij hebben goed prakkiseren over een nieuwe renaissance, het heldere, onbaatzuchtige zijn, ten dienste van de creatieve geest, maar sla het eerste het beste weekblad open, overschouw enkele minuten lang de moderubriek. Bekijk de creaties voor mannen. Je gelooft je ogen niet. Zo’n slappe onzin. Maar men loopt erin, in die valse boodschap van individualisme (kijk, zo ben ik). En die jongens doen maar, met hun ennui, hun katers van drie dagen, hun smoelen voor leêr op te kloppen. Bekijk de foto’s die geuren naar duur reukwater, haargel en zwarte poen, en heel in de verte zul je het hoongelach horen galmen van de demonen, die zich nog zo geen klein beetje amuseren met die goedkope hybris.”

Je zou willen blijven citeren uit Wannes’ Tijdsnede, ook al ter lering van de literaire kleermakers van de keizer en tot vermaak van de afstandelijke toeschouwer van het spektakel...

Bij (de erg actieve) uitgeverij P verscheen eerder Een wad in de tijd (1997), Flamencoschetsen (1997) en zijn vertaling van Amparo Cortés Met een lint vol jasmijnen (2003).

HFJ

 

Wannes VAN DE VELDE, Tijdsnede. Notities 1994-2000, Leuven, Uitgeverij P, 2004, 277 blz., 22,50 €. ISBN 90-76895-94-5

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans littérature
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche