Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
23 septembre 2008 2 23 /09 /septembre /2008 01:49

In de jongste aflevering van het driemaandelijkse tijdschrift van het Studiecentrum Joris van Severen publiceert prof. dr. Piet Tommissen een bijdrage tot de studie van het tijdschrift Ter Waarheid (1921-1924). Vertrekpunt van zijn verkenning en situering zijn twee artikels. Het eerste is van de hand van Fernant Berckelaers (alias M. Seuphor) en verscheen in Het Overzicht (nr. 7-8, oktober 1921; het tweede verscheen anoniem in Ça ira! (nr. 18, mei 1922).

Georges van Severen besprak Ça ira!  in het nummer van Ter Waarheid van april 1921. Hij schreef o.m.:

Het tijdschrift heeft geen gemeenzaam programma […], maar al de schrijvers verdedigen en huldigen dezelfde gedachte: het moderne in de plastische kunsten – Internationalisme – Absoluut antimilitarisme – De noodzakelijkheid der sociale revolutie – De autonomie voor Vlaanderen. […]

Ça ira!  is een sympathiek tijdschrift. Zijn zeer jonge geweldige zelfzekerheid en twijfelloos idealisme, is een blijde verschijning. Er zit geloof in en liefde in overmoed ook … zeker … maar als een frissche wind is het.

Het anonieme artikel in Ça ira! over Ter Waarheid werd door Piet Tommissen vertaald en in zijn bijdrage opgenomen. Ziehier de integrale tekst:

Zeer zeker het beste kritisch tijdschrift dat in Vlaanderen verschijnt. Elk nummer is een vrij volledig overzicht van het intellectueel gebeuren zowel in binnen- als buitenland. De internationale kronijken zijn opgesteld met grote kennis van zaken en met een scherpe zin van de moderne ideeën in de verschillende domeinen waarin ze zich manifesteren.

Hoogstens valt te betreuren dat Ter Waarheid t.o.v. de Franse letteren van een zeker exclusivisme blijk geeft. Door zich op hetzelfde standpunt als L’Art libre te plaatsen, schijnt ons het tijdschrift een té overdreven belang te hechten aan de dichters van de Abbaye. Dat is des te betreurenswaardiger omdat de jonge Vlaamse poëzie al te graag een ietwat verouderd humanisme cultiveert, waardoor ze aan de Duitse en de Noord-Europese literaturen schatplichtig is. Ofschoon het logisch en verantwoord is dat de Vlaamse literatoren deze laatste invloeden ondergaan, ware het nochtans wenselijk dat ze zich, wat de Franse dichters betreft, meer zouden interesseren voor hen die geheel en al van hun ras verschillen. De Vlaamse poëzie heeft onbetwijfelbaar meer te leren van Cendrars en Cocteau dan van Duhamel of Vildrac.

P. Tommissen verwijst naar de ‘Chronique de Flandre’ van de anonymus S, verschenen in de eerste aflevering van Ça ira! Uit onderzoek staat thans onweerlegbaar vast dat René Victor (1897-1984) de auteur van dit merkwaardige stuk is.

Piet TOMMISSEN, À propos “Ter Waarheid”, in: Nieuwsbrief Joris van Severen , XII, 4e trimester 2008, pp. 4-9. Paddevijverstraat 2, B 8900 Ieper

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen - dans histoire de la littérature
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche