Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
22 avril 2008 2 22 /04 /avril /2008 04:33

In 1960 kreeg André de Ridder de opdracht een retrospectieve Floris Jespers te organiseren. De tentoonstelling (170 nummers) vond van 14 mei tot 12 juni plaats in het Provinciaal Begijnhof en Stedelijk Concertgebouw te Brugge. De Ridder stelde de catalogus samen en schreef een stevige, overzichtelijke inleiding. Tot aan zijn dood bleef De Ridder de ontwikkeling van de moderne kunst op de voet volgen, wat resulteerde in de monumentale De levende kunst gezien te Venetië (1958) en De moderne kunst andermaal te Venetië ontdekt (1961), samen goed voor zowat 1200 pagina’s die de destijds smaakmakende biënnales van Venetië kritisch benaderen. Ook hier blijft zijn oordeel tot op heden verbluffend springlevend.

In de zomer van 1961 was hij druk bezig met de organisatie van een retrospectieve van zijn vrienden Marc Chagall en Ossip Zadkine. Zijn strenge discipline, zijn zucht naar volmaaktheid en zijn scherp plichtsbesef maakten dat hij nooit zuinig met zijn krachten omsprong.[1] Hij stierf op 1 juli 1961 aan zijn schrijftafel, in volle kracht, onverminkt en niet afgetakeld. Een paar dagen voor zijn dood ging hij nog Ossip Zadkine bezoeken, “un après-midi d’été tiède et mélancolique” schreef de beeldhouwer. ‘s Middags bezocht hij de ateliers, s avonds gingen ze samen eten – “et puis je l’avais accompagné à son hôtel. Il marchait difficilement et très lentement. » [2]

André de Ridders betekenis als baanbreker in de Vlaamse letteren en vooral in de kunsthistoriografie, staat buiten kijf. Bovendien heeft hij een kleine 3.000 studenten aan de RUG opgeleid. Prof. Maurits Naessens, directeur-generaal van de Bank van Parijs en de Nederlandse en vermaard collectionneur, getuigde dat hij een baanbreker was, dat er in die tijd “geen andere hoogleraren [waren] die zo aanzienlijk hebben bijgedragen tot de vorming van de aankomende generaties. Gezien in het kader van de tijd speelde hij, die steeds zeer nederig bleef, een ontzaglijke rol in de bewustwording en in de verspreiding in Vlaanderen van de economische kennis.” [3]

&

Als adolescent openbaarde de lectuur van De Ridder mij de Franse nouveau roman. Maar als kind kende ik hem al. Ik ging immers vaak in gezelschap van grootvader op visite bij Mademoiselle Lasne, die in de Lamorinièrestraat woonde. Marie-Louise Lasne, een ietwat theatrale Parisienne, was een kunstzinnige en geletterde vrouw die samenwoonde met haar oudere, kolossale Waalse vriendin, Mademoiselle Letiexhe. Ze gaven beiden les aan het chique Collège Marie-José. De zwaarlijvige Mademoiselle Letiexhe zat altijd in haar stoel, terwijl haar vriendin hyperkinetisch door het appartement liep, steeds druk in de weer met God weet wat. Mademoiselle Lasne was de hartsvriendin van André de Ridder, die haar vaak bezocht. Naast de massieve, onverstoorbare, stoere, wat in zichzelf gekeerde, rustige en vaderlijke De Ridder die met vaste stem bedachtzaam praatte, leek de tengere, bleke en zenuwachtige Mademoiselle Lasne op een diafane précieuse. Wanneer ze het woord tot mij richtte, was het altijd of ze om mij bezorgd was. In haar ogen hoorde een kind blijkbaar met “pauvre” aangesproken te worden. « Mon pauvre Henri, mon pauvre chéri, mon pauvre enfant. » Ik vond dat raar. Wat ze ook zei of vertelde, de zin eindigde altijd een toon hoger, net of ze hoorbaar een vraagteken plaatste. Telkens ik hem toevallig zag, kreeg ik van André de Ridder een “zondag”, ook op doordeweekse dagen. Voor hem was immers elke dag een zondag van de geest.

Henri-Floris JESPERS



[1] Emiel LANGUI, In memoriam André de Ridder, Jaarboek 1961, Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België,  pp. 273-274.

[2] Ossip ZADKINE, Lettres à André de Ridder, Anvers, Librairie des Arts, 1963, p. 16, 146.

[3] Maurits NAESSENS, André De Ridder als Professor, in: De Vlaamse Gids, 1961, nr 1, pp. 11-12.

Partager cet article

Repost 0
Published by CDR-Mededelingen
commenter cet article

commentaires

Présentation

  • : Le blog de CDR-Mededelingen
  • : Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit
  • Contact

Recherche