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17 février 2008 7 17 /02 /février /2008 22:17

Toen Alain Germoz (°1920) in de winter van 1992 Archipel oprichtte ( “om zich het leven te bemoeilijken”), koos hij resoluut voor een anthologische formule, waarbij uitsluitend creatieve teksten in aanmerking kwamen. Hiermee gaf hij te kennen dat de uitdijende (postmodernistische) woekering van teksten over teksten hem hoog zat (en zit). In de jongste aflevering wordt nu vooropgesteld dat de afleveringen van het cahier voortaan grotendeels rond een thema gebouwd zullen worden.

De afdeling “Spécial jazz”, die zowat 65 % van de redactionele oppervlakte beslaat van het jongste nummer, opent met een sterke tekst van Germoz (Stormy Weather) – persoonlijke terugblik en mijmering, herinneringen aan ontmoetingen, dit alles doorspekt met korte en des te meer treffende historische en sociologische beschouwingen.

Je ne savais pas encore quel rôle déterminant les disques d’Ellington, d’Armstrong, de Lionel Hampton, de Sidney Bechet, de Kid Ory et tant d’autres, allaient jouer dans ma vie lorsque, le 10 mai 40, je fus réveillé par le tapage insolite des Stukas venus bombarder Anvers. Le jazz fut relégué parmi les créations interdites de « l’art dégénéré », mais, pour ses fervents, devint l’indispensable viatique dans les moments de désespérance. Ce fut un grand soutien tout au long de l’Occupation.

Dat was ook het geval voor zijn neef Guy Vaes (Une jeunesse en jazz):

Au début de la Deuxième guerre, Alain Germoz m’emmena chez le baron de Gerlache. Celui-ci possédait en 78 tours, environ tout l’œuvre gravé d’Ellington. À ce brasier musical, il soutira ce qu’il fallait pour colorer la grisaille d’une ville sans joie [...].

Vaes wijst op de invloed van de jazz op zijn werk:

Au blues, je dois une part de ma démarche romanesque. Octobre long dimanche » est sous-tendu par les inflexions des clarinettistes créoles, et plus encore par les phrases chargées de mélancolie et de révoltes des trompettistes tels que Louis Armstrong, Tommy Ladnier, Henry Red Allen et Buck Clayton.

De interactie tussen jazz en andere kunstvormen komt trouwens aan bod in bijdragen van Aaron Prevost (‘Poésie, swing en Jacques Réda’), Jacques Chesnel (‘Quelle est l’interdépendance éventuelle entre le jazz et la peinture’). Signaleren we ten slotte de gedichten van Pierre Givodan, Charles A. Perrone, Willem M. Roggeman en Guy Vaes.

In Poëziekrant onderstreept Patrick Auwelaert dat met zijn jongste bundel, Blue Notebook (Antwerpen, Demian, 2006), Willem M. Roggeman zich verdiend schaart “in het rijtje van Vlaamse ‘jazzdichters’ als Adriaan de Roover, Willy Roggeman, Jan van der Hoeven en Roger M.J. de Neef”.  In het rijtje ontbreekt de naam van Max Kazan.

&

Agnès Caers publiceert een verhelderende inleiding tot en spitse aantekeningen bij de jongste bundels Rebuten (2004) en Geheim besogne (2007) van Renaat Ramon, waaruit ze tevens een aantal gedichten en uittreksels vertaalt. Ramon is wellicht de meest onderschatte levende Vlaamse dichter.

Déchiffreur d’énigmes, - tâche réservée par Nietzsche au poète -, Renaat Ramon rend leur noblesse aux Lettres flamandes, trop souvent avilies par un néo-naturalisme grossier, appauvries par de stériles ratiocinations idéologiques. La poésie chez lui est ramenée à sa vraie fonction : oser imaginer l’impensable. Là où s’arrête tout connaissance rationnelle. À cette pointe extrême des avancées mathématiques, qui depuis Heisenberg d’ailleurs ont si bien troué l’infini, qu’il va de soi désormais que Dieu s’amuse à jouer aux dés. Tout ne naît-il pas du jeu de l’enfant dieu d’Héraclite? La « secrète besogne » du poète étant précisément de jouer à sa suite et tout comme lui.

Het parallellisme met het gedachtegoed van Michel Seuphor is treffend.

Renaat Ramon is niet alleen plastisch kunstenaar en dichter, hij schrijft ook erudiete monografieën. Het is nu met ongeduld wachten op de aangekondigde Geschiedenis van de visuele en concrete poëzie in Vlaanderen en Nederland.

 
Archipel, nr. 25, 2007, 127 blz., ill., 15,49 €. Abonnement (2 afleveringen): 24,79 €.

Vzw Archipel, Jan van Rijswijcklaan 7, bus 2, 2018 Antwerpen.

E-mail: vzwarchipel@pandora.be

 

 

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